Tänker visa två vackra skålar som jag köpt under sommaren. Den första, med lock, köpte jag på väg till Nora i juli. Lockskålen blev det bästa köpet på den resan. Den större utan lock kunde jag inte låta bli att pruta ner ordentligt (pga stora kantnagg) i en antikbod några veckor senare. Tycker de verkar vara släkt med varandra. Båda ca 20 cm höga.
Pga ljusförhållandena och inte helt utvecklade fotokunskaper blev skärpedjupet och skärpan inte så bra på vissa bilder, men det får duga. På en av bilderna syns locket upp-och-nervänt med fokus på en öppning som jag antar är till för en sockersked eller något liknande.
Har brottats med den tysk-svenska ordboken för att kunna få grepp om det som står i Pressglas-Korrespondenz. Vilken djungel av artiklar, bilder och hänvisningar det finns där
. Men det är beklämmande att flera års tyskastudier i skolan inte gett så stor effekt..
Efter att ha försökt förstå några artiklar blev jag helt utmattad. Men tycker kanske att mina föremål inte är svenska utan kan vara gjorda i mellaneuropa i mitten på 1800-talet. Vad säger ni andra med bättre glas- och tyskakunskaper?
(Bilderna kommer i två separat inlägg)
Pga ljusförhållandena och inte helt utvecklade fotokunskaper blev skärpedjupet och skärpan inte så bra på vissa bilder, men det får duga. På en av bilderna syns locket upp-och-nervänt med fokus på en öppning som jag antar är till för en sockersked eller något liknande.
Har brottats med den tysk-svenska ordboken för att kunna få grepp om det som står i Pressglas-Korrespondenz. Vilken djungel av artiklar, bilder och hänvisningar det finns där
. Men det är beklämmande att flera års tyskastudier i skolan inte gett så stor effekt..
Efter att ha försökt förstå några artiklar blev jag helt utmattad. Men tycker kanske att mina föremål inte är svenska utan kan vara gjorda i mellaneuropa i mitten på 1800-talet. Vad säger ni andra med bättre glas- och tyskakunskaper?(Bilderna kommer i två separat inlägg)
Comment