Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Det var bättre förr...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Det var bättre förr...

Apropå gårdagens match, är det någon som vet om det var Surte som tillverkade 1958-års glasen..................?
    Bifogade filer

Nu skjuter jag lite från höften då jag är på jobbet för tillfället men Surte var väl ett renodlat förpackningsglasbruk? I alla fall så sent som 58.

Comment

Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
      Nu skjuter jag lite från höften då jag är på jobbet för tillfället men Surte var väl ett renodlat förpackningsglasbruk? I alla fall så sent som 58.
      Bara Du inte skjuter över målet så är det okay Legion. Jag undrar eftersom jag fick den uppgiften från en försäljning på nätet (gäller inte mitt glas).
      Last edited by prylsnubben; 2012-08-16, 20:53.

Comment

Appro ingenting...

Hallå Snubben,
        Ett glas öl tackar man inte nej till. Skulle gissa att Rodem Reklam hade ett finger med i spelet. Storängen, du vet?
        So long...
        PS. Jo, jag satt där på Stadion varje match och uppvärmning. Härliga minnen. Vilka lirare. Alla snackar om Pele, men det
        var Garrincha på högerkanten som trollade tröjan an stackars Axbom, tror du minns.

Comment

Va,va Di(llar)di um på Pe(s) le(khörna). Garrincha han va kobent på ett ben å hjulbent på det andra, Gooooooonaaatt.

Comment

Träffade en person på ett glasmuseum i somras, vars far jobbat på Surte och han nämnde just de här VM-glasen. Glasen är maskintillverkade och att även dricksglas ingick i produktionen framgår av den goda boken "Glas gör hushållet", utgiven 1960, så jag tror på Surte. Vet någon hur många färger de gjordes i? Jag har blå och röda.

Comment

Frågar en gång till om vilka färger som fanns på VM-glasen. Blå, grön och röd finns alltså, men känner någon till fler?
              Minns VM-finalen mycket väl. Det var en mycket varm sommardag och vi satt nog 200 personer i en bygdegård i västgötaslättens utkant och stirrade på en svartvit 17´´ TV på ett bord på scenen. Jädrar när Liedholm gjorde 1-0!!
              Boken jag hänvisade till heter förstås Glas för hushållet!

Comment

Hallå Gärdsle.
                Kul när gamla trådar får nytt liv. Nej, jag vet inte. Bara att VM 58 var vårt lands största framgång genom tiderna.
                So long....

Comment

Hallå gärdsle !

Ja hör du är västgöte precis som en annan trots att jag flyttade därifrån (Borås) som grabb 1962.
                  VM-finalen 1958 lyssnade jag till en av de varmaste sommardagarna utomhus på en gräsmatta,
                  i samband med ett kaffekalas på Getterön (Varberg).
                  Glaset jag hittat är ju ofärgat, däremot är ju trycket grönt och vitt. Vad menar Du med
                  "vilka färger som finns", kanske en dum fråga, men själv har jag inte en aning, jag har bara sett
                  min variant.

Comment

Det är färgen på trycket jag menar. Jag ser att ditt är grönt, och jag har ett med rött och ett med blått tryck. Förmodligen finns det fler. Nån som sett nåt annat? Mitt hjärta slår fortfarande på västgötska, även om jag bott 48 år i Värmland.

Comment

Working...
                    X