Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glas från Strömbergshyttan, någon som vet mer?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Glas från Strömbergshyttan, någon som vet mer?

    Jag har ärvt 7 st fina små glas och vill gärna veta lite mer om dem. Ett av glasen har etiketten "Strömbergshyttan Sweden", men det är det enda jag vet om glasen. Vill gärna komplettera den lilla samlingen och då är det bra att veta lite mer...
    Tackar på förhand!
    Bifogade filer

  • #2
    Tjoho!

    Ursprungligen postat av kattkammaren Visa inlägg
    Jag har ärvt 7 st fina små glas och vill gärna veta lite mer om dem. Ett av glasen har etiketten "Strömbergshyttan Sweden", men det är det enda jag vet om glasen. Vill gärna komplettera den lilla samlingen och då är det bra att veta lite mer...
    Tackar på förhand!
    Hojtar till med min undran igen, ingen som har någon info om dessa glas?

    Comment


    • #3
      Hej och ursäkta sen kommentar. Dina glas har modellbetckningen Z115 och är cocktailglas från Strömbergshyttan enligt min katalog från 1972. De kan dock vara formgivna långt tidigare, men förmodligen inte före 1954. I min katalog från det året slutar nämligen modellerna på nummer Z107. Formgivare är antingen Asta Strömberg eller Gunnar Nylund. Gerda Strömberg hade vid den tiden (vad jag fått berättat av min farbror) slutat rita glas, men Gunnar Nylund kom in som ny kring 1952. Vem av de båda, Asta eller Gunnar som formgett detta glas är inte lätt att reda ut, såvida jag inte hittar någon ritning på det glaset bland de som finns bevarade. Håller på att gå igenom en del av dom nu och hoppas få tag på fler som jag vet är sparade på annat håll.
      Mvh, Nils/

      Comment


      • #4
        Tack!

        Jag hade gett upp hoppet om de här glaset och bli nu så glad att få reda på något om dem!



        QUOTE=rebessin;227358]Hej och ursäkta sen kommentar. Dina glas har modellbetckningen Z115 och är cocktailglas från Strömbergshyttan enligt min katalog från 1972. De kan dock vara formgivna långt tidigare, men förmodligen inte före 1954. I min katalog från det året slutar nämligen modellerna på nummer Z107. Formgivare är antingen Asta Strömberg eller Gunnar Nylund. Gerda Strömberg hade vid den tiden (vad jag fått berättat av min farbror) slutat rita glas, men Gunnar Nylund kom in som ny kring 1952. Vem av de båda, Asta eller Gunnar som formgett detta glas är in


        te lätt att reda ut, såvida jag inte hittar någon ritning på det glaset bland de som finns bevarade. Håller på att gff
        å igenom en del av dom nu och hoppas få tag på fler som jag v
        et är sparade på annat håll.
        Mvh, Nils/[/QUOTE]

        Comment

        Working...
        X