Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Liten Romersk Vas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Liten Romersk Vas

Nej, nej, nej..........jag inbillar mej inte att jar har en vas från Romersk Tid.
    Men en kopia verkar det dock vara.
    10 cm hög.

Om jag nu har frågat om den här tidigare så får jag ber om ursäkt. Mitt minne är superbra men ytterst kort.
    Lite selektivt kan det också vara ibland.

Åter till vasen.
    Jag har letat bland en hel del olika tillverkare av historiskt glas men kan inte återgfinna den här vasen.
    Någon som vet?
    Bifogade filer

Hallå, hallå......
    Ingen som har någon Kommentar??????

Comment

Man blir fundersam över smutsen/patinan, om den var gjord av en seriös tillverkare av historiskt glas ex scanglas, så hade den sannolikt inte varit patinerad. Alltså är den antingen gammal eller så är det en kopia gjord för att avsiktligen lura ev köpare
      Visst vore det kul om den var från tiden?

Comment

Varför ska det vara så omöjligt?

Det trodde också den engelske samlaren som skickade sin hustru att ropa in en oansenlig och ofärgad och till på köpet mjölkig i botten lika liten kanna på auktion. Den köptes för 12,50 pund och hustrun blev strax därpå erbjuden 40 pund av någon som, likt Polsson, behövde gå på toalett i stundens allvar.
        Experten i Antique Roadshow bedömde den till 100 efter kristus och värd 500 pund, för att det finns rätt många av den sorten ändå.

Så fake eller museiexemplar behöver det inte vara.

Comment

Kopior var säkert tillverkade över tid oxå om den nu är en romersk replika, vilket det ju enligt bildeni boken ser ut att vara. spännande!!
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Idag såg jag en identisk romersk vas på auktion, den såldes tillsammans med en vanligt förekommande kopia, en liten graverad plunta märkt i botten med kop -76, ni vet säkert vilken jag menar. så det ser kanske inte så ljust ut att dessa vaser är äkta, den jag såg kändes i alla fall inte som 2000 år gammal

Tyvärr är mobilen inte på humör just nu så bilden uteblir för tillfället.

Här kommer bilden
            Click image for larger version

Name:	vas.jpg
Views:	1
Size:	49,1 KB
ID:	538610
            Last edited by Legion; 2012-08-03, 12:30.

Comment

Working...
            X