Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Norsk pressglass fra høvik
Collapse
X
-
Fint! Har inte sett denna modell i svenska kuranter...men har å andra sidan inte sett allt
Ursprungligen postat av Banden Visa inläggTurbin seltersglass, umerket, antagelig fra Høvik. Står i priskurant 1899 og 1916. Høyde stemmer med kurant, 122mm. Tredelt form.
[ATTACH]141019[/ATTACH]
[ATTACH]141020[/ATTACH]Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Comment
-
Ojdå, nu hittade jag visst svaret själv. Enligt den här sidan är fatet från 1899-1916 http://www.norskt-glass.com/36068640 (många marisipangrisar blir det). Men kan jag vara säker på att det är uranglas, gjordes det "vanliga" sådana här gröna fat också vid Hövik?Ursprungligen postat av hugo2 Visa inläggEtt bidrag till Hövikssamlingen:
Varje julafton så länge jag kan minnas har marsipangrisarna serverats på detta fat.
Fatets höjd 9 cm. Fatets diameter 16 cm. Fotens diameter 8 cm.
Det vore trevligt om någon kan tidsbestämma fatet. Kan det kanske vara uranglas?
[ATTACH]141051[/ATTACH][ATTACH]141052[/ATTACH]
Comment
-
To skåler fra Høvik, begge merket. Den til venstre med (Høvik) i sirkel, den til høyre med eldre HØVIK i bue langs kanten i bunnen. Skålen til høyre er i serien Roosewelt i en sjelden utgave med emaljemalte blomsterdetaljer (I standardmodellen kun syremattede blomster). Den til venstre har jeg ikke klart å finne igjen i noen priskurant... Antagelig ble flere dekorer produsert som forsøk/mindre serier på slutten av driftstiden før Høvik ble nedlagt i 1933.
Comment
-
Hei Banden. Den til høyre Rosewelt med malte blomster har jeg aldri sett ( snadder for samlere ), den til venstre som du sier er ukjent for meg og. Ikke så spennende i form men spennende da den kan være meget sjelden. Apropos glass : Fint om du ser en jeg la ut i dag ( har ikke vært på PES på lenge nå ) Ljusstake fra 1800 tallet ?. Kom gjerne med ditt syn på den, enten er den nyere , men glassfargen og linjene sier meg sent 1800- . Godt at du dro i gang Høvik tråden igjen. Mvh Karve
Comment
Comment