Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nattkaraff

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Nattkaraff

Läste någonstans att dessa karaffer användes för nattens eventuella törstsläckare och då med vatten i och ett glas över. Hittade denna idag på Myrorna för facila 25kr. För mig känns den ha en rätt så bra ålder. Kanten är bara sprängd och grovt avslipad, sandpuntelmärke i botten. Målningen är exeptionellt bra tycker jag, kaprifol ser det väl närmast ut som. Någon som känner igen typen och vet/anar ursprunget?
    Bifogade filer

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Läste någonstans att dessa karaffer användes för nattens eventuella törstsläckare och då med vatten i och ett glas över. Hittade denna idag på Myrorna för facila 25kr. För mig känns den ha en rätt så bra ålder. Kanten är bara sprängd och grovt avslipad, sandpuntelmärke i botten. Målningen är exeptionellt bra tycker jag, kaprifol ser det väl närmast ut som. Någon som känner igen typen och vet/anar ursprunget?
    Där gjorde du ett verkligt fynd ! Tycker mig ha märkt att denna form av karaffer är mycket populära och "inne" idag. Förutom ett roligt samlarföremål så är de ju verkligt dekorativa också !
    Ålder : omkring sekelskiftet 18/1900 ?

Comment

Ursprungligen postat av silvervalley Visa inlägg
      Där gjorde du ett verkligt fynd ! Tycker mig ha märkt att denna form av karaffer är mycket populära och "inne" idag. Förutom ett roligt samlarföremål så är de ju verkligt dekorativa också !
      Ålder : omkring sekelskiftet 18/1900 ?
      Tack silvervalley. Kollade runt på andra s.k "nattkaraffer" men hittade ingen liknande. Undrar nu om det varit ett glas till, tveksamt tycker jag då halsen inte är rak som på de andra karafferna. Glaset på denna skulle ju bara halka runt och borde då dessutom med åldern inberäknad skavt märken på halsen?
      Denna karaff kanske är till något annat ändamål, vad tror Ni? Undrar dessutom om den är svensk eller möjligen norsk/dansk.

Comment

Working...
      X