Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sockertopp i vitt glas.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Sockertopp i vitt glas.

Hittade denna "sockertopp" idag. Den är 41,5 cm hög och c:a 17,0 cm tjock och har varit ett skyltexemplar i en lanthandel enligt säljarna. Har letat runt på nätet lite, men inte lyckats finna nån liknande. Hur säker uppgiften om åldern "1920-tal" är vet jag inte, och kan inte bedöma den heller, men det kanske någon här på PES kan?

Olle
    Bifogade filer

Helt säkert som det står.
    Historiskt sett ett mycket intressant föremål. Har i ärlighetens namn aldrig sett något liknande. Många grattis

Comment

Ursprungligen postat av Lars Kallin Visa inlägg
      Helt säkert som det står.
      Historiskt sett ett mycket intressant föremål. Har i ärlighetens namn aldrig sett något liknande. Många grattis
      Undrar om den är svensktillverkad. Hur som helst, det här var ju roligt. Ett fynd med andra ord. Jag tackar för detta glädjande svar!

Olle

Comment

Jag tror jag sett något liknande i mina hemmatrakter, Vara är ju ganska nära Fåglavik , av blåstekniken att dömma med det lilla hålet i botten
        så är den blåst som man blåste fattigmansilver, förvånar mig ente om den är tidigare än 1920.
        Hirvi
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Fattigmanssilver, jo nu när Du säger det, Hirvi, så tycker jag också att bottnen med hålet liknar det.
          Jag hade en period på 1980-talet då jag samlade på det, och det blev flera ljusstakar, skål på fot och vaser.

Isåfall borde sockertoppen vara ganska lätt, Olle M? Kring året 1900 känns mer rätt.
          Även idag skulle jag definitivt köpa en likadan, för en sån växer inte på sockerplantager.
          Last edited by Gideon; 2012-05-27, 12:21.

Comment

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
            Jag tror jag sett något liknande i mina hemmatrakter, Vara är ju ganska nära Fåglavik , av blåstekniken att dömma med det lilla hålet i botten
            så är den blåst som man blåste fattigmansilver, förvånar mig ente om den är tidigare än 1920.
            Hirvi
            Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
            Fattigmanssilver, jo nu när Du säger det, Hirvi, så tycker jag också att bottnen med hålet liknar det.
            Jag hade en mörk period på 1980-talet då jag samlade på det, och det blev flera ljusstakar, skål på fot och vaser.

Isåfall borde sockertoppen vara ganska lätt, Olle M? Kring året 1900 känns mer rätt.
            Även idag skulle jag definitivt köpa en likadan, för en sån växer inte på sockerplantager.

Vågar man tolka det hela så, att sockertoppen kan vara tillverkad i Fåglavik runt år 1900? Beträffande vikten, så känns den ganska lätt, men för att vara objektiv så väger den c:a 1300 gram.
            Ni skall ha tack båda två för svar! Nu sticker jag tillbaka till loppisen som sålde den. De kanske har fler på lager.

Olle

Comment

Prick 1900 kanske var att ta i, men strax därefter.

"Industrialiseringen och centrifugeringen
              Omkring år 1900 introducerades centrifugen, vilket gjorde att man kunde torka sockermassan snabbare. I stället för att hänga sockertopparna på tork i torkrum placerades de i en centrifug, varefter de slungades runt – fortfarande i samma strutliknande formar som tidigare. När de var färdiga togs de ut ur formarna och paketerades."
              Ur http://www.dansukker.se/se/Om_socker..._till_bit.aspx

Comment

hvordan får man den ud? kan bunden tages af - jeg ser ingen skarv.

Comment

Den borde blåsts i en sluten träform som är öppen mot blåsaren (snurrad) saxen på bilden visar hur botten formas, det blir ingen skarv.

Om det är Fåglavik kan jag inte svara på just nu, men vikten 1300gr tyder ju på ett lättare glas.
                  Hirvi
                  Bifogade filer
                  SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Man kan då kanske dra slutsatsen, att denna "sockertopp" bör vara tillverkad tidigast i början av 1900-talet, och senast 1940 då tillverkningen av sockertoppar upphörde. Frågan blir då när blåstekniken för fattigmansilver upphörde. Det skulle ju möjligen kunna ringa in tillverkningsperioden för dessa "sockertoppar".

Olle

Comment

Ja det är ju en bra fråga Olle M, jag stöter sällan eller aldrig på föremål som blåsts på detta vis mer än fattigmansilver
                      Hirvi

Comment

Riktigt trevlig, ovanlig sak!

Jag kom att tänka på ett till föremål som borde ha blåsts på liknande vis. Gamla flaggstångsknoppar.?
                        Nu är ju i och för sig dessa en form av fattigmanssilver eller guld, de är i alla fall folierade invändigt.
                        Tack för fina bilder och förklaring till det tekniska Hirvi.

Comment

Tidigare idag, hittade jag förresten en trevlig artikel om en samlare av fattigmanssilver:
                          Uno Hagström har fascinerats av fattigmanssilver i 30 år. När han inte spanar efter det på nätet och på mässor är han kronoinspektör, och ST-medlem, i Örebro.

Comment

Flaggstångskulor stod på menyni våran hytta, men dom blåstes fast i järnform på vanligt vis,
                            försilvrades med gift vaxades och korkades igen.
                            Hirvi

Comment

Tack Hirvi!

Då vet jag bättre hur de tillverkades.
                              Gift! Usch, det låter inte alls bra hur länge höll man på med sådant otyg?

Comment

Working...
                              X