Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äkta glassjuka.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Äkta glassjuka.

Ni som brukar kalla kalkanlöpt glas för glassjukt, upphör med det!
    Så här ser ett äkta glassjukt föremål ut.
    Spindelvävsliknande mönster som syns i viss vinkel.
    Beror på felaktigt komponerad glasmassa och leder till att föremålet upplöses i atomer ca. 200-400 år efter tillverkning.
    Bifogade filer
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

Kalkad?

Hallå Sladden,
    Bra med saklig info. Men hur blir man av med lagren. Citronsyra har jag predikat för, många har tyckt till i tidigare trådar, vad är ditt förslag?
    So long...
    PS. Vacker sjukdom.

Comment

Är detta verkligen glassjuka som på de gamla Kungsholmsglasen? Jag har haft en liten kanna i glas som krackelerat på samma sätt efter diskning i maskin, dock inte av mig.

Comment

Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
        Ni som brukar kalla kalkanlöpt glas för glassjukt, upphör med det!
        Så här ser ett äkta glassjukt föremål ut.
        Spindelvävsliknande mönster som syns i viss vinkel.
        Beror på felaktigt komponerad glasmassa och leder till att föremålet upplöses i atomer ca. 200-400 år efter tillverkning.
        jag tror mig förstå herr sladd att eran karaff icke mår så bra ehuru tror jag mig finna lösningen på detta 1 magnecyl och 2 msk ricinolja per dag i1 vecka, om detta icke hjälper föreslår jag 5 liter ärtsoppa mvh.............
        behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Mvh! Get lost, on a Harley!
          Gud gjorde några perfekta huvuden,
          resten satte han hår på.

Comment

Yep detta är riktig glassjuka - inga tvivel.

Comment

Jag kollade upp lite om glassjuka och den kan ju påverka glasets utseende på flera olika sätt.
              Orsaken står dock gemensamt att finna i en oproportionerligt låg kiselsyrehalt i glasmassan.
              Kiselsyrehalten är proportionerligt för liten i förhållade till glasmassans alkaliska beståndsdelar.
              Det uppstår på grund därav en korrosionsprocess i glaset. Glaset kan bli opakliknande, mjölkaktigt gråvitt,
              på ytan avflagnat och fjälligt eller i ett tidigt skede uppvisa en spindelvävsliknande sprickbildning.
              Kungsholmsglaset samt de äldre venetianska glasen plus Nürnberg och Potsdamglasen är drabbade.
              Huruvida nutida moderna glas drabbas vet jag ej, men jag är lite tvivlande. Det finns många andra
              tänkbara faktorer till att moderna glas kan se glassjuka ut. T.ex maskindisk, kemikalier, yttre påverkan
              av att ligga i jord, vatten, utsättas för eld, medvetna glastekniska metoder etc etc.

Comment

i patron sladds plunta behöver man inte tveka på glassjuka........
                behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Sista saken i ropet var denna pokal med sjuk cuppa. Rikligt slipad och så trevlig lilarosa ton i glaset. Hoppas den står sig i några hundra år till
                  Den är cirka 22 cm hög förresten.
                  Bifogade filer
                  Last edited by E.B.; 2012-06-04, 18:57.

Comment

Working...
                  X