Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sejdel 1790-1820 i grønt glass ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Sejdel 1790-1820 i grønt glass ?

Hei
    Overskriften kan provosere ekspertene, men dette glasset blir jeg ikke klok/vis på.

I min oppfatning ser jeg store muligheter for sent 1700 glass ( linjer, fot, hvit sand ), samtidig er det noe som sier sent 1800 ( kanskje fordi jeg ikke tør å tro det første alternativ ). Glasset veier 540 gr, rommer 3,4 cl ( kvarting ), 13,5 cm høyt og fargen er lys gressgrønn. Det er ingen skader og den eneste slitasjen er som vanlig under foten. Jeg har lest mye om glass, men dette finner jeg ingen steder. Om noen av dere PES,ere har noe informasjon ( hvor,hva,hvem), vil jeg sette stor pris på deres synspunkter........ og om eks HIRVI kunne fortelle meg hur vridningen i selve glaset ble gjort og hvordan foten ble formet, ja det ville vært min julekveld .......... KARVE
    Bifogade filer

Trevligt optikblåst glas med grepe.
    Skall man gå efter hur grepen sitter fast på ditt glas så borde det vara gjort
    efter 1870-80, tidigare var det tjocka uppåt på grepen, foten har dom lagt på glas
    och format för hand, vågningen kunde göras med en nypsax, orent glas var inte ovanligt förr, du får en bild på en typ av optikform och text jag skrivit tidigare på PES.

Formar optik
    Lägger i två bilder på enkla optikformar,
    en med tätare optik och en med glesare optik.

Vill man dessutom ha vriden optik, då stöter man glaset
    en andra gång under vridning i optikformen,
    även i slutformen vrider man åt ett håll
    för att optiken skall hålla sig vriden.

För att hålla en rak optik på föremålet,
    så vrider man pipan fram och tillbaka i slutformen.
    Hirvi
    Bifogade filer
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Tacker så mye Hirvi, trevlig å få svar fra en kyndig person ( da ble det julekveld selv om jeg bommet på 100 år ). Det viktigste er kunnskap, og det du nå har fortalt om " tjockast øverst " er noe helt nytt for meg, og noe jeg vil ta med meg videre i min jakt på gammalt glas. Jeg kjente på meg at det var något som ikke stemte med sent 1700, men når prisen var 10.- på loppis og en kjenner hårene i nakken reiser seg når en finner et slikt charmig glass, ja da er man jo bare glad.... Jeg spør deg til slutt om du har sett et slikt glas før, om det er et typisk " glashyttarbete" hvor " blåsaren" lagde dette, og ikke 100 like i en serie ??

Da tester jeg en kald øl i glaset Kirvi nå i den fine solen, og skåler for deg og den kunnskap du har gitt meg som ny PES,er ( PES, du og flere her gir mer kunnskap enn alle mine hyllemeter om glas ).......... KARVE

Comment

Kanske någon annan kan svara på hur vanliga ditt glas är, har sett den typen av fot du visar i Italien, men det behöver det inte vara, det kan komma från nordligare trakter,
        lycka till i sökningen efter mera glas.
        Hirvi
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Hallå Karve,
          Kul att läsa om gammalt glas och tack för fina bilder (tycker en som nyss köpt ny kamera). Fin sejdel. Men är den inte grön? Nåja, lite artisteri är bara roligt. So long...

PS. Bifogar första bilden med kameran. Ganska bra, eller hur?
          Tack också till Hirvi, den ende glasören i Pesanien som verkligen vet var han pratar om...
          Bifogade filer

Comment

Kul att du kommit igång med kameran, fina kannor, sedan får man fuska lite i datorn oxå
            Hirvi
            Bifogade filer

Comment

[QUOTE
              Tack också till Hirvi, den ende glasören i Pesanien som verkligen vet var han pratar om...[/QUOTE]

Måste protestera! Jag själv är ganska påläst rörande vissa saker....
              Har aldrig blåst, men är inte blåst!
              Gud gjorde några perfekta huvuden,
              resten satte han hår på.

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                Hallå Karve,
                Kul att läsa om gammalt glas och tack för fina bilder (tycker en som nyss köpt ny kamera). Fin sejdel. Men är den inte grön? Nåja, lite artisteri är bara roligt. So long...

PS. Bifogar första bilden med kameran. Ganska bra, eller hur?
                Tack också till Hirvi, den ende glasören i Pesanien som verkligen vet var han pratar om...
                Hei Kim . Jo det stemmer at glaset er grønt og ikke blått som det kan se ut som her, men som deg prøver jeg forskjellig bakgrunn for å få frem detaljer i glaset, dette var kanskje ikke så lurt mot blått. Har ikke fått lest på PES på noen dager, får med meg det meste og ser at du har en lenke om kamera, har ikke fått lest den enda.
                Jeg mener oppriktig at PES har gitt meg mer kunnskaper enn mye av min literatur i emne glas. Når Hirvi snakker om hanken har jeg selvfølgelig sjekket mot mange av mine bøker, og har merkelig nok oversett det. Se også lenken på " Carl Johan " hvor likheten vi snakket om diskuteres videre, og en fin link jeg fikk av enda en kyndig person........ og kannene dine var fine og bra fotografert.... Ha en fin kveld.... Som " glassjuk" ser jeg at bildene mine ikke ble bra, legger ved nye....
                Bifogade filer
                Last edited by karve; 2012-05-02, 22:39. Anledning: Nye bilder

Comment

Fuska är bre...

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                  Kul att du kommit igång med kameran, fina kannor, sedan får man fuska lite i datorn oxå
                  Hirvi
                  Hallå Fåglavik
                  Vilket lyft, jag kvittrar. Men säg mig i vilket program du redigerat bilden? Måste kunna utmana Harley. So long...

Comment

Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
                    [QUOTE
                    Har aldrig blåst, men är inte blåst![/QUOTE]

Hallå Sladden.
                    Protesten avslås efter snabbt inkallat jurysammanträde. Närvarande Humle och Dumle. Motivering:
                    Med uttrycket "glasör" avses medborgare som har praktisk erfarenhet av yrket och därmed kan tillföra ett och annat.

Därmed inte sagt att väldigt många kan mycket om gammalt glas, det ju det som gör det som gör ett forum levande och kul att ta del av, som novis och amatör. Tack för dina initiiativ och bidrag
                    So long....

Comment

Har aldrig blåst, men är inte blåst!
                      Hallå Sladden.
                      Protesten avslås efter snabbt inkallat jurysammanträde. Närvarande Humle och Dumle. Motivering:
                      Med uttrycket "glasör" avses medborgare som har praktisk erfarenhet av yrket och därmed kan tillföra ett och annat.

Därmed inte sagt att väldigt många kan mycket om gammalt glas, det ju det som gör det som gör ett forum levande och kul att ta del av, som novis och amatör. Tack för dina initiiativ och bidrag
                      So long....[/QUOTE]

Men jag hade en förkärlek för att panga rutor som liten!
                      Gud gjorde några perfekta huvuden,
                      resten satte han hår på.

Comment

Hallå Fåglavik
                        Vilket lyft, jag kvittrar. Men säg mig i vilket program du redigerat bilden? Måste kunna utmana Harley. So long...
                        Hei Kim..... Jeg redigerer ingen ting, annet enn at mitt billige Canon kamera har en god macro-funksjon. Det viktigste må jo være hvilken bakgrund en bruker, særlig for glass. Så langt synes jeg ute mot blå himmel uten sol eller blitz er det beste, men det er kult å prøve alt mulig. De beste bildene jeg har sett her på PES ang glass, er han som har linken " Et objekt per tråd ", nemlig Sladden som du klarte å erte opp i går. Vi glass-samlere er vel litt " blåst" alle sammen... jeg samler flere områder men glass har blitt min klare favoritt, og føler meg litt " tokig " når jeg starter dagen med å sjekke hur ¨flaskene mår....... Holder dem mot lyset og tenker på hur jeg skal få tak i fler....
                        Ha en fin dag alle "tokige" samlere.......... legger ved det bilde som jeg synes jeg best har klart å få frem detaljer ...... (greque skål )
                        Bifogade filer
                        Last edited by karve; 2012-05-03, 08:17. Anledning: Nytt bilde

Comment

Hallå Fåglavik
                          Jag har Adobe Photoshop 7,0 sedan många år, men det finns nog andra här som kan tipsa om andra gratisprogram där man kan ljusa och mörka och skärpa lite på sina bilder,
                          jag tror att flertalet varit inne och gjort något åt sin bild.
                          Hirvi

Comment

Hallå och god morgon,
                            Tack för tips. Hittade det där redigeringsprogrammet i iPhoto och visst blev bilder lite bättre. So long....
                            Bifogade filer

Comment

Hei

Vanskelig å se slitasjen, men jeg vil anslå sent 1800-tall pga hankefestet. Hanken er montert nedenfra og opp (tykkest nederst), mens den på 1700 og første halvdel av 1800-tallet hovedsakelig ble montert ovenfra og ned (tykkest øverst).

Banden
                              Last edited by Banden; 2012-05-03, 18:01.

Comment

Working...
                              X