Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Önskesejdlar - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Önskesejdlar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Önskesejdlar

Ja, så åkte jag dit på ännu en oemotståndlig sejdel, som har det där av blommor och hälsningar i banderoller eller bara guldtext.
    Wasistdas var mitt moraliska, tysta stöd, då jag stod i affären i lördags och höll den bruna glasbiten i handen.
    Önskesejdel tycker jag är ett bra namn.

Så nu har paret blivit en trio.
    Finns det fler?

Click image for larger version

Name:	Önskesejdlar 1.JPG
Views:	1
Size:	40,8 KB
ID:	645864

Name:	Önskesejdlar 2.JPG
Size:	44,4 KB
ID:	645862

Name:	Önskesejdlar 3.JPG
Size:	54,4 KB
ID:	645863

Name:	Önskesejdlar 4.JPG
Size:	40,3 KB
ID:	645865

Name:	Önskesejdlar 5.JPG
Size:	40,9 KB
ID:	645861
    Last edited by Gideon; 2012-03-21, 18:35.

Zum..

Hallå Gideon,
    Wasistdas? En påminnelse om en kall pilsner. Ett par är två, tre en samling. Grattis till fyndet. So long...

Comment

Visst finns det fler önskesejdlar, eller minnessejdlar!
      Här har vi "Minne från Ramlösabrunn" jag gissar på att det är en souvenir från tidigt 1900-tal. Under ser det ut som att det är ett knottrigt puntelmärke, sandpuntel? Här får glasfolket komma in och rätta mig. Trevlig emaljmålning och optikblåst glas.

Jag fann detta inlägg av den alltid hjälpsamme och forskande Rebello, där han visar ett foto av tidigt glas från Sandviks glasbruk. Undrar om sejdlarna kan ha tillverkats där eller om de producerades lite varstans på olika glasbruk?

Name:	glassejdel.1.jpg
Size:	118,1 KB
ID:	533606Click image for larger version

Name:	glassejdel.6.jpg
Size:	108,3 KB
ID:	533607Click image for larger version

Name:	glassejdel.jpg
Size:	126,2 KB
ID:	533608Click image for larger version

Name:	glassejdel.3.jpg
Size:	108,4 KB
ID:	533609Click image for larger version

Name:	glassejdel.2.jpg
Size:	108,5 KB
ID:	533611Click image for larger version

Name:	glassejdel.4.jpg
Size:	83,3 KB
ID:	533605Click image for larger version

Name:	glassejdel.5.jpg
Size:	114,3 KB
ID:	533610

Comment

Tittade på dina vackert målade glas, jag vet väl inget om ursprung
        men märket i botten kommer inte från någon puntel, vi kan mera kalla det för ett vattenmärke, kunde bli så med för mycket vatten i formen eller formbräda,
        sedan ser man att mynningen är sprängd och slipad då behövdes ingen puntel
        Hirvi
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Hirvi, jag trodde att det bara var filatelister (frimärkssamlare) som pratade om vattenmärken. De sitter i som kronor i pappret och syns i genomljus, och det är inget nytt.
          Men på glas?? Förklara det lite närmare, tack.

Annars så ser jag att det finns en skillnad på önskesejdlarna här, som inte är minnes- utan något att hålla fast vid i önskan! och det är den vita randen på mynningen.
          Helt uppenbart är den blå, med refflad stomme olik de andra två.

Ja, då har vi två glasbruk att leta rätt på.
          Blås på i röret!
          Last edited by Gideon; 2012-04-09, 00:40.

Comment

Vattenmärke är väl det bästa jag kommer på just nu, om det står en mindre vattensamling i botten som jag beskrev så bildas en sådan fläck när det varma glaset träffar vattnet, så lagom med vatten på verktygen så unviker man dessa fläckar.
            Hirvi
            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Tack så mycket Hirvi!

Jättebra förklaring till mitt märke under sejdeln. Intressant med beskrivningen om sprängning och slipning och avsaknaden av puntelmärke. Det är alltid lika intressant att få veta det tillverkningstekniska, även om jag behöver nöta in det och säkert kommer behöva ställa samma frågor igen. Nu vet jag hur ett vattenmärke ser ut.

Visst ser våra bruna sejdlar ut att komma från samma tillverkare Gideon. Som jag ser det är de målade med emaljfärg på den sprängda och slipade kanten.

Comment

Working...
              X