Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

UV/blacklight undersøkelser av glass, luminisens

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• UV/blacklight undersøkelser av glass, luminisens

Hei

Jeg har søkt litt etter UV-undersøkelser av gammelt glass, men noen lengre forklaring finner jeg ikke. Det er flere annonser på Ebay har UV-bilder av glass for å "dokumentere" alderen. Uranglass sin limegrønne luminisens er godt dokumentert her på forumet, men jeg har enda til gode å se noen skrive om det brukt for å undersøke gammelt glass?

Jeg har derfor selv kjøpt en liten UV-lampe for å undersøke mitt gamle glass...

Slik jeg har forstått det er det Kalium som gir mosegrønn lumunisens pga innhold av radioaktivt K40. Spørsmålet er om et fravær av luminisens bare gir indikasjon på at glasset ikke inneholder kalium (pottaske)? At man den dagen har brukt soda (Natrium) istedenfor? F.eks. fra tangaske...

Slik jeg har forstått smeltekjemien tilsettes pottaske eller tangaske for å senke smeltepunktet på slilisumoksidsmelten for å gjøre det lettere å smelte og bearbeide glasset?

Jeg skal forsøke å ta noen bilder når det blir mørtk. Blir ikke helt klok på dette, men tror jeg har konkludert at fravær av luminisens ikke betyr annet enn at det ikke er brukt kalium i den glassmelta og at det ikke trenger å bety at glasset ikke er gammelt.

Av glass jeg har som skal være laget på Gjøvik gir halvparten mosegrønn luminisens og halvparten ikke. Et glass fra Hurdal gir ganske kraftig grønn luminisens, mens klunkeflaska fra samme glassverk i akkurat samme mørk grå fargetone gir veldig lite. Glass fra sent 1800-tall fra Hadeland gir igjen masse luminisens, mens glass fra litt inn på 1900-tallet ikke gjør det.

Bly skal gi blå luminisens, men jeg har ikke noe blyholdig glass å teste med akkurat nå.

mvh
    Banden

Her er et par eksempel bilder, det var ikke så lett siden det blir veldig svakt lys og bare F3.5 objektiv. Det ene glasset er et gravert hurdal glass, mens det andre skal iht til litteraturen og proviniensen være et Gjøvikgass.

Hurdalglasset gir en tydelig klar luminisens, mens jeg knapt klarer å se noe i Gjøvikglasset, men vet ikke om det er noe å trekke andre konklusjoner av enn at det siste glasset er laget på en glassmasse med lite potaske?

Banden
    Bifogade filer

Comment

Working...
    X