Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Owe Sandberg? vas lustig teknik. Kanske Kumela? [ID: Flygsfors Viktor Berndt Tribal]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Owe Sandberg? vas lustig teknik. Kanske Kumela? [ID: Flygsfors Viktor Berndt Tribal]

Den här vasen kunde jag bara inte låta bli - har inte sett ngn liknande förrut. Fick ett tips av en PES:are att det kanske kunde vara Owe Sandberg för Kosta. Har googlat på honom men fann inget, slipad dekor på vaser, men inte den här tekniken. Ett annat tips var Kumela. Hittade inget där heller.
    Vasen är tung, 12.5 cm hög, kulslipad botten, en lustig bred " gördel " runt om, verkar nästan klistrad, eller...vet inte riktigt.

Click image for larger version

Name:	065.jpg
Views:	1
Size:	89,0 KB
ID:	645699Click image for larger version

Name:	069.jpg
Size:	70,1 KB
ID:	645700Click image for larger version

Name:	056.jpg
Size:	77,8 KB
ID:	645701Click image for larger version

Name:	063.jpg
Size:	46,4 KB
ID:	645702Click image for larger version

Name:	062.jpg
Size:	51,7 KB
ID:	645703
    Last edited by Maria; 2012-03-16, 18:57.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Jag tror den kommer från Flygsfors och är fomgiven av Viktor Berndt.
    I’m a real mean bitch!

Comment

ok, får köra en ny googling. Har du ngn aning om den teknik som använts för " gördeln " ? Minns att i mitt föräldrahem hade en bordslampa i keramik där lampkroppen hade en pressad skinnhistoria kring sig och ett " fönster " där en färgglad bild dök fram ur skinnet. Det där skinnet påminner om gördeln, torde ju vara vattenbeständigt åtminstone?

Comment

Du hade rätt Maria. Tribal serien, från -60-talet, de på bilderna är signerade, men kan inte se att min är det.

Comment

Jag tror att Hirvi är bättre på att förklara hur den är blåst.
          I’m a real mean bitch!

Comment

Efter några dagars datahaveri så skall det nog funka ett tag nu,
            jag tittar på Äjths glaspjäs, är ringen gjord av metall kan den varit ilagd i formen och så blåste man fast den i formen, så blåste vi fast många olika metallringar.
            Hirvi
            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Har svårt att avgöra materialet, men finner ingen skarv ngnstans.( förvånande?) Ska kolla närmare i dagsljus och undersöka ännu bättre. När man tittar rakt framifrån på utbuktningarna ser de ut att vara aningen större än utklippen i gördeln vilket borde tyda på att gördeln fanns i formen och allt så inte sattes dit efteråt.

Comment

Det stämmer Flygsfors blåste en hel del glas med metall inlagt i formen Bl.a lampkupor till utomhusbelysning. Hade sådana liggande i morsans hus men lämnade dem kvar när vi sålde det.
                DG

Comment

Working...
                X