Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Pressglas - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pressglas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Pressglas

Hur gammal är en sån här lockask o varifrån kommer den? Click image for larger version

Name:	029.jpg
Views:	1
Size:	66,5 KB
ID:	644914Click image for larger version

Name:	030.jpg
Size:	81,4 KB
ID:	644915Click image for larger version

Name:	031.jpg
Size:	58,6 KB
ID:	644916

Har lite drag av min Elme-skål som finns i en tråd som jag inte hittar nu
    DG

Comment

Nu har jag glott igenom 40 sidor m. saltkar! Inte tyckte jag direkt att det var nåt som liknade mitt! Mer än att en del hade samma "diamantslipning" som mitt. Nu har jag lärt mig en ny term :=))

Comment

Jag vet inte om det var denna skål från Elme som Lasse tänkte på?

Comment

Aj då. Jag menade inte saltkar (hur stor är Din lockask?
          Det jag menade var en Elmeskål på fot med ett lock. ca 17 cm hög
          Förlåt men Du fick ju uppleva en massa vackra saltkar
          Lasse

Comment

Hm, det kanske det var...Den var vacker! Är väl iofs min också :=)) Jag får luska vidare på Elme-spåret.....

Comment

Om man googlar på antikt pressglas från Elme så mitt på sidan nånstans finns det en vit opalinskål m. lock o knoppen där är exakt likadan som knoppen på min lockskål! Men det kanske är ngn. slags standardknopp som alla använde (o använder) så det kanske inte betyder nåt alls.....

Comment

Det ser ut som en smörbytta. Mönstret förekommer redan på 1860-talet på tex pressade assietter och knoppens utformning finns också med från den tiden, bla på karaffer.
                Byttan kan vara äldre än Elme, sent 1800-tal är inte alls omöjligt men man behöver nästan se glaset live för att kunna avgöra om det är riktigt gammalt eller dussinglas från 1930-40-talet

Comment

Du kan väl kolla om fotringen har synbart slitage, då kan den ju vara av äldre typ som Legion säger, har den varit med vid bordet i många år så borde det satt sina spår
                  Hirvi
                  Last edited by Hirvi; 2012-02-22, 22:14.
                  SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Jag talade med en kompis N-Å B från Tjällmo, enligt han så är ditt glas med i Reimyre kurant 1877 fram till år 1900, kallad pressad med rutor.
                    Hirvi
                    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Den är ordentligt sliten ser jag nu i dagsljus......Tack alla f. ert engagement.

Comment

Working...
                      X