Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Blåst ochd driven karaff - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Blåst ochd driven karaff

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Blåst ochd driven karaff

Vad tror Ni om denna karaff ? Modellen förekommer så vitt jag vet i Sverige, Norge och England. Har aldrig förut sett en helt ofärgad och odekorerad. Halsen är väldigt smal, säger det något ? Har den haft propp månne, som synes är den lite slipad ett par cm på insidan av
    av halsen ? Rymmer ca 120cl. Slipat puntelmärke. Åldern på de liknande karafferna jag sett, anges till första tredjedelen av 1800-talet.
    Bifogade filer

Jag undrar om din karaff kan vara från tidigt 1800-tal, utifrån bilderna ser det mer ut som 1900-tal, glasets färg och renhet samt det slipade puntelmärket.
    Denna flasktyp är diskuterad här för flera år sen, då troligen från Limmared, se tråden nedan.

Det finns en liknande på museet här i Limmared daterad 1800 och jag har själv också en liknande som den i tråden. Jag har sett ytterligare en annan daterad 1840 nånting. Oftast är de alltså graverade, jag har inte heller sett någon utan.

Comment

Tack Legion. Kollade länken och Limmared ligger ju bäst till. Har även sett formen från Hurdal och Gjövik. Karaffen/flaskan är ganska tunn, hur såg mjölkflaskorna ut, fanns det så tidiga, känner bara till Audumblas som kom som standard kring 1880. Men en mjölkflaska hade ju knappast propp, vilket denna verkar ha haft, annars skulle den ju inte vara slipad i halsen.

Comment

En bild i dagsljus på ballongkaraffen. Vacker i sin enkelhet tycker jag.
        Bifogade filer

Comment

Working...
        X