Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vas med Malteser kors m.m

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vas med Malteser kors m.m

Vad tror ni om denna vas? Finsk från kriget?
    Den har tre olika motiv:

vintersoldat? med gevär

Riddarsköld, krona, två armar med olika rustning samt svärd?

Malteser kors med vad det ser ut som ett kakkors samt blomma.

Click image for larger version

Name:	CIMG4096.JPG
Views:	1
Size:	82,3 KB
ID:	644049Click image for larger version

Name:	CIMG4097.JPG
Size:	67,6 KB
ID:	644050Click image for larger version

Name:	CIMG4098.JPG
Size:	83,3 KB
ID:	644051Click image for larger version

Name:	CIMG4100.JPG
Size:	72,4 KB
ID:	644052

Det är något finskt. Jag känner ju igen det gamla landskapsvapner för Karelen. Vem som designat, vem som tillverkat.
    Och det korset ingick ju i de flesta finska medaljen från krigstiden. Mera vet jag inte,
    vem som var designer och var den tillverkades. Men säkerligen är det en gåva till minne av något från krigstiden.

Comment

"13cm hög glasvas, med avbildningar av en soldat i snödräkt, Karelens vapen och Frihetskorset."

"Hej,

Det kallas "KARJALAMALJA" och det har tillverkats av mycket berömdt glasfabrik RIIHIMÄEN LASI Oy, Finland.
      Det är från året 1941 (eller 1940) om jag nu minns rätt. I den tiden priset var 45,60 mk och från den summa delas lite för krigsinvalider.

I samma tiden RIIHIMÄEN LASI tillverkade tre andra minnesglasvas : KORSUMALJAKKO, ASEVELIMALJA och MOTTIMALJA. Alle fyra vaser var minne till Vinter kriget 1939-1940.

/Jussi-Pekka"

I Pressglas-Korrespondenz 2008-4 finns bilder från priskuranter och mer information.

Last edited by Kaptenen; 2012-01-27, 17:54.

Comment

TACK SÅ OERHÖRT MYCKET KAPTENEN, FANTASTISKT VAD MYCKET INFORMATION!!!
        :-)

MVH Fredric

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
        "13cm hög glasvas, med avbildningar av en soldat i snödräkt, Karelens vapen och Frihetskorset."

"Hej,

Det kallas "KARJALAMALJA" och det har tillverkats av mycket berömdt glasfabrik RIIHIMÄEN LASI Oy, Finland.
        Det är från året 1941 (eller 1940) om jag nu minns rätt. I den tiden priset var 45,60 mk och från den summa delas lite för krigsinvalider.

I samma tiden RIIHIMÄEN LASI tillverkade tre andra minnesglasvas : KORSUMALJAKKO, ASEVELIMALJA och MOTTIMALJA. Alle fyra vaser var minne till Vinter kriget 1939-1940.

/Jussi-Pekka"

I Pressglas-Korrespondenz 2008-4 finns bilder från priskuranter och mer information.

http://www.pressglas-korrespondenz.d...ti-schalen.pdf

Comment

Working...
        X