Två glas, en sejdel 9.5 cm och två "snapsglas" där nederdelen starkt påminner om de klassiska Eda-glasen man drack sin vardagsmjölk ur. Kan ngn ge ålder och glasbruk möjligen. Snapsglasen har en gul ton i sig.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
pressglas
Collapse
X
-
Sejdeln du visar har jag själv en. Jag har väldigt svårt att åldersbestämma den men den ser onekligen ut att vara gammal. Glasmassan talar sitt språk. Om den är Svensk och har det utseendet i glasmassa och tillverkningssätt så skulle jag tänka mig att den kan vara ca 100 år.Ursprungligen postat av ÄjthTvå glas, en sejdel 9.5 cm och två "snapsglas" där nederdelen starkt påminner om de klassiska Eda-glasen man drack sin vardagsmjölk ur. Kan ngn ge ålder och glasbruk möjligen. Snapsglasen har en gul ton i sig.
Snapsglasen vet jag inte vad det är för något, man ser dem då och då.
-
Tack Lars. Jag hade en sejdel liknande denna, i formen, foten, medaljongen rakt fram i mönstret. En tomte var målad och tänkter att den där tomten såg rätt svensk ut, med gröna byxor och röd jacka och vill då gärna tänka att glaset kan vara svenskt eller nordiskt i varje fall.Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Jag har även sett en liknande med en tupp i relief i medaljongen.Ursprungligen postat av ÄjthTack Lars. Jag hade en sejdel liknande denna, i formen, foten, medaljongen rakt fram i mönstret. En tomte var målad och tänkter att den där tomten såg rätt svensk ut, med gröna byxor och röd jacka och vill då gärna tänka att glaset kan vara svenskt eller nordiskt i varje fall.
Troligen är det en svensk produkt. Men man vet ju inte.
Comment
Comment