Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Grön vas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Grön vas

Grön vas. Ca 10 cm hög. Det är vågrätt "vågig" i glaset och har några små luftblåsor. Planslipad upptill. Någon som vet något om den?

Click image for larger version

Name:	grön_vas.JPG
Views:	1
Size:	19,8 KB
ID:	643951

Ingen som vet något om min lilla optikblåsta vas? Den är planslipad i mynningen.

Den liknar HZ48 i Orrefors prislista nr 2 från mars 1932, men jag vet inte om den ens gjordes i grönt. Vissa av de tidiga kurranterna är så svåra att tyda eftersom det är bara bilder. Inga uppgifter om storlekar, färger osv.
    Last edited by Jonny Mårtes; 2012-01-25, 12:41.

Comment

Blomkula Optik

Tycker det ser ut att vara blomkulan Optik från Reijmyre glasbruk i färg 317.
      Den tillverkades i tre storlekar och i flera färger fram till 1960-talets början.
      Finns ingen namngiven formgivare och den här modellen tillverkades nog vid fler glasbruk.

Kanten är inte planslipad utan bara slipad, planslipar gör man (om det behövs) i botten på en produkt alltså den yta produkten ska stå på.

Comment

Min Z 48 är 13 cm hög och den är grön som din, men glaset verkar tjockare och kanten är inte slipad utan driven. Bottnen är vackert kulslipad.

Bild kommer i morgon.

Comment

Mitt påstående att bottnen var kulslipad är nog fel, eftersom hela bottnen är konkavt slipad. Signerad OF Z 48.

Click image for larger version

Name:	Orrefors Z 48 res.jpg
Size:	64,0 KB
ID:	529600Click image for larger version

Name:	Orrefors Z 48 13 cm hög res.jpg
Size:	64,5 KB
ID:	529601Click image for larger version

Name:	Orrefors Z 48 1 res.jpg
Size:	61,9 KB