Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gissa på fartyg! Fartygssouvenir
Collapse
X
-
-
-
Svaret på följdfrågan skulle vara systerfartyget R.M.S. Ivernia, men sedan hittade jag denna tallrik som helt klart föreställer Ivernia.

Lägg märke till att namnet är tryckt. När jag letade efter namnet på min tallrik kan jag se rester av namnet i det som ser ut som ett moln, men är färgbortfall.
Tallrikarna kallas på engelska för ribbon plates, eftersom man trädde ett sidenband genom hålen. Här en tallrik med R.M.S. Lusitania som sänktes av tyskarna 1915.
LUSITANIA MAURETANIA
Last edited by Kaptenen; 2012-10-12, 20:26.
Comment
-
R M S Carpathia är också ett fullt möjligt svar och att äga en tallrik med Carpathia hade förmodligen varit ekonomiskt mer fördelaktigt, eftersom hon är mer känd eftersom hon räddade överlevande från Titanic. R.M.S. Carpathia gick från olika hamnar i Medelhavet till New York.
R.M.S. Saxonia byggdes 1899 och gjorde sin jungfruresa 1900. Hon sattes in på rutten Liverpool- Boston och seglade denna fram till 1911, då hon byggdes om för att endast ta ombord 2. och 3. klasspassagerare och fram till krigsutbrottet var hon på rutten Trieste-Boston. Under kriget gjorde hon en resa som trupptransportfartyg och sedan ankrades hon upp i Themsen och fungerade som förläggning för tyska krigsfångar. När kriget slutade sattes hon åter in på Nordatlanten och såldes för upphuggning 1925.
Sannolikt har tallriken hamnat i Sverige genom en hemvändande emigrant. Att svenska utvandrare reste på R.M.S. Saxonia är klarlagt eftersom rederiet Cunard Lines har tryckt upp ritningar på de olika däcken med svensk text för de svenska agenterna.
Comment
-
Hallå Kapten,Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inläggJag hittade en hel del roliga saker igår och denna väggtallrik är en av dessa.
Vilket var fartygets namn?
Är det sedan någon som vet var dessa tallrikar tillverkades, så ger det ett stort plus i kanten, för det vet jag inte.
Lycka till![ATTACH]109834[/ATTACH][ATTACH]109835[/ATTACH]
Blev akterseglad. Trevlig tallrik som kittlar nyfikenheten. Souvenir skriver du, tror du tallrikarna såldes ombord? Eller turistshop till lands? Kul med röda bandet, så gjorde min med fruktassietterna till jul, trodde det var hans idé. Det ser ut att vara formgjutna i glas/opalin, stämmer det? So long... Queen Mary hälsar...
Comment
-
Hallå Kapten,Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inläggJag är osäker på tillverkningstekniken, men jag gissar att de är pressade.
Här står det att de såldes ombord, men säker kan man förstås inte vara.
Tack, rolig länk, sparad. Ganska rimliga priser, trots allt. Jo, jag menade pressade.
Håller på med ett fritidsjobb för en gammal råsegelskonare som några dårar släpat upp hit till Öregrund, nej, hon gick för egen maskin. Nu har jag lovat kompisarna att plocka fram en logotype och ett program för marknadsföringen, gamla slitna skepp kostar pengar, och din lilla gissa rätt gav några fina impulser. So long...
Comment
-
Comment
-
Hallå Lars,
Ja det där är svårt att veta, att skilja på tvillingar... Min enfaldiga terori är att första etiketten var skadad och så satte man dit en ny. Och det vore märkligt om inte Titanic fanns med i serien...
Det här är är i alla fall Titanic.... So long... tur att det finns en kapten..
Comment

Comment