Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Större turkost glas fat

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Större turkost glas fat

Man vet att man köpt på sig för mycket när man fotar ngt och glömmer att lägga upp objektet på pes för en ev identifiering. Det här inhandlades någon gång i Juni av datum på skapad bild att döma.

Någon som tror sig veta vart det kan komma ifrån. Tyvärr inte exakta mått tillhanda då det ligger nerpackat någonstans. Men skulle tippa på runt 30cm i diameter.
    Bifogade filer
    Pes är mitt google.

Jag har för mig att ditt fat är från Elme Glasbruk.
    Jag har haft en stor jardinär,eller båtskål om man vill, i opakt turkost pressglas från samma serie och jag vill bestämt minnas att den var från Elme. De riktiga glaskännarna får givetvis rätta om det är fel. Någonstans vill jag minnas att formarna ursprungligen köptes upp från Eda, men nu är jag ute på djupt vatten.

Click image for larger version

Name:	Bild 1172.jpg
Views:	1
Size:	50,9 KB
ID:	526821

Comment

Tack! Simco. Ja de ser ut att vara besläktade med varandra helt klart.
      Kul att få en lösning på detta så fort.

Hoppas du haft en God Jul också
      Pes är mitt google.

Comment

Tack så mycket, det har jag haft!
        Det samma till dig!

Comment

Överensstämmer färgen? Wasistdas´s ser grönare ut på bilden.
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
            Jag har för mig att ditt fat är från Elme Glasbruk.
            Jag har haft en stor jardinär,eller båtskål om man vill, i opakt turkost pressglas från samma serie och jag vill bestämt minnas att den var från Elme. De riktiga glaskännarna får givetvis rätta om det är fel. Någonstans vill jag minnas att formarna ursprungligen köptes upp från Eda, men nu är jag ute på djupt vatten.

[ATTACH]107929[/ATTACH]
            Här har Du Din jardinjär Simco.http://www.antikviteter.net/antikpra...tml?1282848411 Lägger in Ollers Elmejardinjär för jämförelse.
            Bifogade filer
            Last edited by prylsnubben; 2011-12-26, 13:12.

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
              Överensstämmer färgen? Wasistdas´s ser grönare ut på bilden.
              Jag tror att wasistdas fat är äldre då de ser lite halvopakt ut i glasmassan och aningen mer turkos ut.
              Min jardinär är inte riktigt lika blå som den ser ut på bilden, den är mer turkosblå i verkligheten. och i helopakt glas.

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
              Här har Du Din jardinjär Simco.http://www.antikviteter.net/antikpra...tml?1282848411 Lägger in Ollers Elmejardinjär för jämförelse.
              Tusen Tack så mycket prylsnubben för intressanta länkar! Kul att få ett namn på serien, Ilug!
              Intressant även att få information om att formarna skulle vara inköpta från Tyskland.
              Anledningen till att jag fick för mig att de skulle vara Eda är denna gamla lystergräddsnipa, mönstret är liknande men inte riktigt samma, nu när jag jämför. Sedan skulle det vara kul att veta lite hur många led dessa formar gick i? Ursprungligen från Tyskland, England, Frankrike m.fl. länder och vidare till Sverige. Elme köpte vad jag läst formar från Eda när glasbruket lades ned och andra formar vandrade vidare till andra glasbruk. Men det kan ha varit helt andra modeller. Det är spännande med pressglas och vandringen av formar. Ollers-jardinären är jätteläcker!

Click image for larger version

Name:	eda.jpg
Size:	56,5 KB
ID:	526866Click image for larger version

Name:	eda.1.jpg
Size:	73,5 KB
ID:	526867
              Last edited by simco; 2011-12-26, 13:49.

Comment

Working...
              X