Ja ett konserveringsglas, där locket ofta saknas. Jag har två med märkningen Sandviks glasbruk Hofmantorp. Även ett eller två lock Skall fota det någon dag om jag hittar det
DG
Jag inhandlade ett likadant, lägre glas i helgen (med lock). Kan fota det vid tillfälle, då jag har funderingar kring hur burkens bygel skall se ut.
Bygeln sitter oftast i konserveringsgrytans mittpelare och behövs inte längre när burkarna har kallnat och undertrycket i burken är nog för att hålla fast locket.
Likadan som burken i första inlägget, fast lägre. Här kommer bilderna.
Angående bygeln, så bör det väl finnas någon som man fäster över locket och sedan fäster i den som sitter i grytan?
[ATTACH]140066[/ATTACH]
[ATTACH]140067[/ATTACH]
[ATTACH]140068[/ATTACH]
Kul att det var ett konserveringsglas typ mitt!
Någon tid efter att den här tråden först varit aktuell såg jag ett glaslock här hemma som såvitt jag minns liknade ditt... men jag tror aldrig jag sett det i sällskap med glasburken. Nu har jag letat efter locket men inte återfunnit det ännu.
Nu så! Idag har jag hittat ett par liknande burkar med lock, som jag inte känner igen. Ingen märkning någonstans i glaset, så jag är osäker på om de är äldre, men jag vill gärna tro det.
Locken har samma diameter som lock med text, typ Limmared, Kosta m.fl., men det är ett spår i dem. Klämmorna till "text-locken" är dessutom för höga, så frågan är hur dessa klämmor skall se ut, om det nu är rätt lock denna gång 😊
Är också fundersam på om det är svenska burkar. Tycker alla mina svenska konservglas har tre stjärnor i botten...
Comment