Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Onsdagsgissning [ID: Tostrup, Grete Prytz Kittelsen & Paolo Venini, Murano]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Onsdagsgissning [ID: Tostrup, Grete Prytz Kittelsen & Paolo Venini, Murano]

    Gjett hvem som står bak dette glassmykket;
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-11-04, 10:40.

  • #2
    Hei! Kan det være en utøver som er kjent for glass i helt andre former? mvh pepita

    Comment


    • #3
      Nu får det bli ett långskott. Örhönge med skruv borde vara 50-tal även tidigt 60-tal.
      Vackert smyckeset. Vill ha.(Har inte hål i öronen). Man det var gissning. Så : Helena Tynell Riihimäki eller kanske rentav Flygsfors.

      Comment


      • #4
        Chansar på Jacob Bang för Holmegaard.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
          Nu får det bli ett långskott. Örhönge med skruv borde vara 50-tal även tidigt 60-tal.
          Vackert smyckeset. Vill ha.(Har inte hål i öronen). Man det var gissning. Så : Helena Tynell Riihimäki eller kanske rentav Flygsfors.
          Riktig periode, 1957-1959, ellers feil

          Ursprungligen postat av prylsnubben
          Chansar på Jacob Bang för Holmegaard.
          Fel

          Ursprungligen postat av pepita
          Hei! Kan det være en utøver som er kjent for glass i helt andre former? mvh pepita
          Det stemmer...

          Smykket er et samarbeid mellom to designere fra to forskjellige land.

          Banden

          Comment


          • #6
            Jeg tenkte på damen. Så det er to designere. Kan det være en norsk og en finsk? mvh pepita

            Comment


            • #7
              Skulle en av dem kunna vara Wiven Nilsson?

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av pepita Visa inlägg
                Jeg tenkte på damen. Så det er to designere. Kan det være en norsk og en finsk? mvh pepita
                Den ene er norsk, den andre er ikke fra Norden.

                Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet
                Skulle en av dem kunna vara Wiven Nilsson?
                Nei


                Banden

                Comment


                • #9
                  Ah! Italiener? mvh pepita

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av pepita Visa inlägg
                    Ah! Italiener? mvh pepita
                    Det stemmer

                    Banden

                    Comment


                    • #11
                      Tror Pepita er på sporet, så du må gjerne komme med svaret hvis du har det..

                      Banden

                      Comment


                      • #12
                        Det må være Grete Prytz Kittelsen og Paolo Venini. Riktig lekkert! Er det ditt? mvh pepita

                        Comment


                        • #13
                          Helt riktig

                          Smykket (og flere andre i samme teknikk) er et samarbeid mellom Paolo Venini, Murano, Italia og emaljedronningen Grete Prytz Kittelsen. Disse møttes under Triennealen i Milano 1957 og det ble designet en rekke smykker for serieproduksjon og noen få unkika klaver med innfattet filigranglass.

                          Glasset er blåst på veninis glassverk på Murano i lange staver som er kuttet opp i skiver, for så å bli montert sammen på med sølv Tostrup i Oslo. Smykkene skulle selges på Veninis utsalg i Italia og USA og hos Tostrup i Oslo. Desverre døde Venini i en bilulykke i 1959, noe som stoppet hele prosjektet før smykkene ble satt skikkelig i produksjon og salg, så smykkene er sjeldne. Store deler av produksjonenble liggende hos Grete til hun døde og ble solgt som en del av hennes bo på på auksjon nå i høst.

                          Jeg er på jobb nå og har ikke noen flere bilder, men skal prøve å få lagt ut flere bilder fra denne produksjonen i løpet av helga.

                          Banden

                          (Smykket er mitt, ja, men det er kona som bruker det )

                          Comment


                          • #14
                            Ville inte ens gissa på smyckesetet men var nyfiken på vem som gjort det, det är något som jag själv skulle vilja bära. Gratulerar din kone som har ett så vackert och udda smycke!
                            Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                            Comment

                            Working...
                            X