Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Två flaskor med grönaktig ton och lock

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Två flaskor med grönaktig ton och lock

Får inte riktigt fram alla detaljer tydligt, men hoppas det någorlunda ska synas. Det som inte syns är drivningen som går från botten upp till ca 2/3 av flaskan, detta syns tydligt om jag skulle fotat mot dagsljus. Därefter kommer en skarv runt om. Glasmassan är bubblig och det finns en hel del orenheter. I botten finns slitage och bottnen är även upphöjd. Pålagd regalin och locket har spår av något sorts avlångt puntelmärke ( har aldrig sett detta innan, så det kanske är fel )

Tycker de är trevliga. Däremot har jag väldigt svårt att bedöma dem åldersmässigt. Är det tidigt 1900tal? Vad kan de ha haft för användningsområde? Funderade lite på Mjölkflaska kanske?

Edit, flaskorna är olika stora och locken skiljer sig en del åt.
    Bifogade filer
    Pes är mitt google.

Det var ju trevliga ovanliga burkar, storlek saknar jag?
    Om vi börjar med locket så ser det handpressat ut, lite föroreningar (järn) från iläggningsspiken i små slingor, det raka spåret du ser (inte puntel) det är klippet när glasmassan klipptes av, dålig sax och kort trög glasmassa så kunde det bli så.

Burken har ränder i sig från att den snurrats under blåsningen troligen i järnform,
    blöta remsor av tidningspapper hängdes på sidorna i formen för det skulle gå lätt att snurra i formen, papperet skapade skover i formen och bildade ränder, formarna fick putsas från skovor i bland så ränderna inte blev för kraftiga, (inga drivränder altså)

Eftersom burken har pålagd regalin och inget märke efter någon puntel så har väl burken suttit i en järnhylsa när regalinen fixats till, sandpuntel i botten kan vara mycket svag,
    så du får väl känna noga efter, kanske jord runt 1900+-
    ovanligt med så tjocka delar upptill.
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Säger som Hirvi, saknar storleksuppgifter. Verkligen ovanliga flaskor. Användningsområde, ja vad ska man tro, inte vätska för upphällning (fast det beror lite på storleken oxå, är de små kan det vara troligt förstås) Locken ligger löst på och ska väl bara förhindra ngt att falla ner i det öppna kärlet, alternativt förhindra att smak går över i innehållet. Kommer här att tänka på filbunkar med lock, att det är samma tanke med dessa lock.
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Kanske att det varit en packning som tätat vid locket.
        Hirvi
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Jo, men då skulle det väl ha funnits ngn bygel för att få tryck och hålla packningen på plats? va tror du Hirvi? Klacken på locket är ju där för att hålla den på plats så den inte slinter iväg.

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
            Jo, men då skulle det väl ha funnits ngn bygel för att få tryck och hålla packningen på plats? va tror du Hirvi? Klacken på locket är ju där för att hålla den på plats så den inte slinter iväg.
            Det håller jag med om, någon typ av stålklämma som pressar locket mot packningen borde det varit.
            Hirvi

Comment

Vi får väl höra vad Wastistdas lämnar för övrig information. Om det funnits en bygel borde slitage ses och kanske därför du tycker att delarna är så tjocka upptill.

Comment

Kolla sista inlägget på mjölkflaskor, Audumbla hade ju en sorts patentkork och deras flaskor hade ju denna tjocka fals i flasköppningen. Tyvärr får man ju inte någon skärpa när man försöker förstora upp det gamla fotografiet.
                Bifogade filer

Comment

Stort tack för all input Hirvi, Äjth och prylsnubben. Vet inte varför jag glömmer storleken, det borde givetvis varit med från början. Den största burken är ca 23cm hög och ca 11cm bred. Den mindre är 21cm hög och ca 9cm i bredd.

Jättetack för att du tar dig tid att förklarar tekniken Hirvi, jag som trodde att den var driven och sammanfogad på ngt konstigt sätt , då glasmassan högst upp är klarare. Jag tror mig kunna känna av ett sandigt puntelmärke, om än väldigt väldigt svagt precis som du säger.
                  Äjth, jag tror kanske som du att locken kanske har varit till mer för att hålla ngt borta från innehållet än för att det ska vara riktigt tätt. Jag borde visat er det andra locket som jag tycker skiljer en hel del åt. Sidorna är inte släta och det är mycket mer ojämnt. Jag tänker då att man inte "brytt" sig så mycket om det skulle vara tätt eller inte. Fotade lite snabbt mot datorn då fotoutrustningen ligger nerpackad. Kan återkomma med bättre bilder om det behövs.
                  Prylsnubben, kanske är du rätt ute.
                  Bifogade filer
                  Pes är mitt google.

Comment

Jag blir mera övertygad om att det legat en gummiring mellan lock och burk,
                    på locket ser man ju två ränder som borde vara till för tätningen av packningen.

För övrigt ser locket ut att vara stöpt i form (dom nya bilderna)
                    Hirvi

Comment

Ok, kul att locken då kanske har fått en ev lösning. Tackar så mycket Hirvi.
                      Nu ska man bara ev lista ut varifrån de kan tänkas komma, ska fortsätta lite på prylsnubbens spår.
                      Pes är mitt google.

Comment

Jag tycker det ser ut som en konserveringsflaska istället för burk och då skall där finnas en gummipackning och bygel eller kanske en apotekarknut för att sluta tätt. Fina är de ialla fall och helt i min smak
                        Click image for larger version

Name:	konservburk.jpg
Views:	1
Size:	19,0 KB
ID:	523667Click image for larger version

Name:	apotekarknut.gif
Views:	1
Size:	9,9 KB
ID:	523668

Bilder lånade från nätet.

Comment

Utomordentlig förklaring luchur på ngt jag inte sett förr och med bilder och allt. Jättetack.
                          Pes är mitt google.

Comment

Luchur´s apotekarknut köper jag rakt av!

Comment

Working...
                            X