Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pressglasfot

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Pressglasfot

Jag upptäckte att ett pressglasfat på fot inte var det jag alltid trott utan måste vara foten till ett fat eller skål, Är det någon som känner igen den? Rörpuntel i den större skålen och mattslipad på kanten invändigt i den lilla skålen
    Mvh/Bengt
    Bifogade filer

Denna pjäs måste väl vara fotdelen till ett större glas som skall ligga i den,
    är verkligen fotringen slipad, tycke det ser mera ut som kraftigt slitage
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
      Denna pjäs måste väl vara fotdelen till ett större glas som skall ligga i den,
      är verkligen fotringen slipad, tycke det ser mera ut som kraftigt slitage
      Hirvi
      Slitage finns eftersom den har stått med fel sida ner men då kommer puntelmärket i den veckade skålen som jag tror är foten. men om du tittar på bild två så ser du att innerkanten är inslipad
      Höjd ca 20cm 4-delad form
      Mvh/Bengt
      Last edited by nobe; 2011-10-20, 13:30.

Comment

Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
        Slitage finns eftersom den har stått med fel sida ner men då kommer puntelmärket i den veckade skålen som jag tror är foten. men om du tittar på bild två så ser du att innerkanten är inslipad

Mvh/Bengt
        Ja nu ser jag slipningen även invändigt, den skall ju vara uppåt ja,
        sedan har det tydligen legat en större skål där uppå,
        tydlige har dom fått slipa lite för falsen i skåldelen skulle ligga tait på fotdelen.
        Hirvi
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Denna skål ca 33 x 25cm är oxå tvådelad men blåst och slipad.
          Hirvi
          Bifogade filer

Comment

Jag har en likadan, mönstret heter "engelskt" och det ska nog faktiskt vara så att det man tror är foten ,alltså den släta ringen, den ska vara uppåt och i den ska det ligga en större skål. Jag har en bild på en exakt sådan men inte tillgänglig just nu, ska försöka fixa bilden senare.

Comment

Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
              Jag har en likadan, mönstret heter "engelskt" och det ska nog faktiskt vara så att det man tror är foten ,alltså den släta ringen, den ska vara uppåt och i den ska det ligga en större skål. Jag har en bild på en exakt sådan men inte tillgänglig just nu, ska försöka fixa bilden senare.
              Spännande
              Vet du vilket glasbruk den kommer ifrån? Vi får se om någon på forumet har skålen den skulle vara roligt att se

Mvh/Bengt

Comment

Antagligen Limmareds glasbruk men fler bruk kan ha gjort samma serie, ingenting är säkert när det gäller gammalt glas

Comment

Här är bilden på en likadan tvådelad skål, den är hämtad från Limmareds 200 års-jubileumsbok från 1940.

Den finns även med i en priskurant från 1860 där den kallas "Geléskål Engl. med lös fot"

Click image for larger version

Name:	IMG_2140.jpg
Views:	1
Size:	60,4 KB
ID:	523279

Comment

Tack för bilden Legion
                    Jag har missat dit svar

Mvh/Bengt

Comment

är det någon pressglas samlare som har skålen/fatet så är jag intreserad
                      Mvh/Bengt

Comment

Saknar fortfarande skålen så om någon har skålen eller ett komplett set så är jag intreserad

Mvh/Bengt N

Comment

Nu saknar jag oxå det stora fatet!
                          Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
                          Saknar fortfarande skålen så om någon har skålen eller ett komplett set så är jag intreserad

Mvh/Bengt N
                          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Jag med! Eftersom konstruktionen i sig med ett löst fat är minst sagt idiotisk finns det nog bara underdelar kvar

Comment

Din befarade risk är överhängande Legion...men men man vet aldrig...hoppet lever!
                              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Working...
                              X