Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Två glasburkar, hjälp mig tidsbestämma dem.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Två glasburkar, hjälp mig tidsbestämma dem.

De här blir jag lite förbryllade på. Sinnessjukt svåra att fota för att få fram detaljer, så jag fick köra en lite annorlunda approach.

Puntelmärket och upphöjningen talar ju för lite ålder. Men glasmassan är ju väldigt klar för att vara så pass stora som de är. Tydliga drag av drivningen. Och de är ju inte riktigt symmetriska. En viss orange ton framkommer i viss belysning. Bergdalas skålar med blå kant har väl fortfarande inte slipat puntelmärke... tror jag. Så dessa kanske är nyare. Någon kanske rent av vet varifrån de kan härstamma.

Som ni märker ovan är jag helt lost gällande ålder eller inte .
    Vad säger ni? Tycker de är trevliga hursomhelst.
    Bifogade filer
    Pes är mitt google.

Trevliga

Trevliga sa Bill, mycket trevliga sa Bull...............men när och var ? Kanske Sverige, eller Danmark omkring 1890-1910 skulle jag tro.

Comment

Tack Prylsnubben för inputen. Jag hoppas ju att de ligger däromkring och givetvis på den nedre skalen. Danmark var intressant, har inte letat däremot.
      Pes är mitt google.

Comment

Många glasbruk runt sekelskiftet gjorde sådana. Jag tror till och med att många tillverkades av glasarbetare till det egna hemmet. Det var mycket som skulle syltas på självhushållets tid. Jag har några väldigt tunna stora burkar som förmodligen blåst i antingen Pukeberg eller till och med Gadderås.
        DG

Comment

Burkarna kallas överbindningsburkar och tillverkades på alla glasbruk under 18-1900-talen.
          Som namnet antyder lade man ett tyg (vaxat?) över burken och band om under mynningskanten.

Comment

Men vad är det för svart rundel nere vid basen, ser ut som en pluggad öppning i min morgontrötta värld??
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Jag tror det är en dosa General!

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                Många glasbruk runt sekelskiftet gjorde sådana. Jag tror till och med att många tillverkades av glasarbetare till det egna hemmet. Det var mycket som skulle syltas på självhushållets tid. Jag har några väldigt tunna stora burkar som förmodligen blåst i antingen Pukeberg eller till och med Gadderås.
                DG
                Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
                Burkarna kallas överbindningsburkar och tillverkades på alla glasbruk under 18-1900-talen.
                Som namnet antyder lade man ett tyg (vaxat?) över burken och band om under mynningskanten.
                Tack LasseC och Legion för informationen. Då kan de få nytta igen hemma, tycker de är väldigt trevlig och de är ömt vårdade. Jag har aldrig sett såna här innan faktiskt, vilket kanske är lite förvånande för man har ju varit på en och annan loppis

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                Jag tror det är en dosa General!
                Det är helt korrekt Simco. General Silver =)
                Pes är mitt google.

Comment

ja jag fick inte ihop det. Snus jaha ja! Tidigare svar stämmer bra. Har själv en samling av de där i varierande storlekar.

Comment

Ja det var ett litet försöka att illustrera storleken, vilket ofta inte framgår av mina bilder

Har förstått att du har mycket glas äjth, finns de att beskåda på pes någonstans så att man kan använda sökfunktionen?
                    Pes är mitt google.

Comment

De finns säkert på PES men vilka sökord som kan använas vet jag knappt själv. Burkar, syltburkar, behållare...kanske..
                      Din snusdosa såg mest ut som ett avtappningshål med en liten rund pappersetikett klistrad över ( i min morgontrötta värld)

Comment

Sökte på ditt namn och glas. Fick upp några trådar att kolla på =)
                        Morgontrötthet spelar lite spratt ibland. Var inte länge sen jag slängde min tvätt i toastolen istället för tvättkorgen som står precis jämte..... Det var så där populärt hemma.
                        Pes är mitt google.

Comment

Tilsvarende glass er nok produsert lenge og på de fleste glassverk i alle mulige farger. De er omtalt og avtegnet i Weyses katalog fra Nøstetangen 1763 som "Hvide s˙lte glas" i 1/2 pot, 1 pot, 2 pot og 3 pot størrelse. Tilsvarende modeller, men litt smalere og høyere omtales som "Sukker Glas" og finnes i en rekke størrelser.

Bilde kommer...

Banden

Comment

Ursprungligen postat av Banden Visa inlägg
                            Tilsvarende glass er nok produsert lenge og på de fleste glassverk i alle mulige farger. De er omtalt og avtegnet i Weyses katalog fra Nøstetangen 1763 som "Hvide s˙lte glas" i 1/2 pot, 1 pot, 2 pot og 3 pot størrelse. Tilsvarende modeller, men litt smalere og høyere omtales som "Sukker Glas" og finnes i en rekke størrelser.

Bilde kommer...

Banden
                            Jättetack för infon banden. Ska bli kul att se dina bilder.
                            Pes är mitt google.

Comment

Working...
                            X