Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kruthornet äntligen kommit

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kruthornet äntligen kommit

Nu har mitt kruthorn äntligen anlänt. Detta kruthorn är av den klassiska modellen som brukar vara gjord i tillplattat kohorn.
    Mitt är i som ni ser i glas. ca 140 mm högt, sned och vind och en mycket tilltalande glasmassa.
    Bifogade filer

Det ser riktigt härligt ut. Har det varit en vanlig kork för mynningen från början? Vad är det för ålder på en sådan tro? Sen kan man ju undra var det praktiska ligger i att ha ett kruthorn i glas, kanske det har haft ett skyddande hölje i orginaltappning.

Comment

Ålder som vanligt svårt

Det har nog varit en tilltäljd träpinne i hålet. Det var inte alls praktiskt att ha krut i glaskruthorn, de gick ju lätt sönder. Jag tror inte det har varit något hölje, då skulle det inte vara någon dekor (räfflingen).

Åldersmässigt skulle jag kunna tänka mig 1800-talets början. Men det vet man ju inte.

Jag har inte sett många kruthorn i glas tidigare.

Comment

Ursprungligen postat av Lars Kallin
        Det har nog varit en tilltäljd träpinne i hålet. Det var inte alls praktiskt att ha krut i glaskruthorn, de gick ju lätt sönder. Jag tror inte det har varit något hölje, då skulle det inte vara någon dekor (räfflingen).

Åldersmässigt skulle jag kunna tänka mig 1800-talets början. Men det vet man ju inte.

Jag har inte sett många kruthorn i glas tidigare.
        Förlåt en novis - men ett kruthorn har man väl hägande i bältet eller liknande? Då måste det väl ha varit något hölje kring glaset? Eller?
        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
        Konfucius

Comment

Det har troligen varit någon typ av gehäng på kruthornet. Detta kan ha varit en läderrem som man hängde i bältet eller över axeln.

Här ser ni en sida i USA där man skriver lite om kruthorn.
          Kruthorn i USA

Kruthornet överst har jag idag i min ägo.
          Som ni ser finns det spår på en del spår i halsen vid mynningen där man kan fästa en läderrem. Det övre kruthornet hade en rem från knopp till hals.

Comment

Dina grannar mitt emot har sett många intressanta glassaker vid det här laget, om de tittat åt ditt håll när du plåtat förstås. Detta är väl bland det mummigaste de sett tänker jag. Man får vara glad att över huvud taget få se en sådant här kruthorn, för att finna ett eget lär man nog aldrig göra. Inte med den charmfaktorn i alla fall.
            --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Väldigt trevligt kruthorn! Väldigt avis!

Comment

Roligt att du var nöjd med den och att du fick den så snabbt, inte så kul
                när man får hem en sak som inte infriar förväntningarna.

Kan bara hålla med de övriga, ett mycket trevlit och udda glasföremål.

Comment

Working...
                X