Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Till Mor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Till Mor

Ja om Mor äter upp denna, vad det nu är, då blir Mor Stor. Har sett liknande i opalin/opakt/mjölkvitt (välj det som passar) glas tidigare men med lite annan form och annat motiv. Det syns dock att de kommer från samma glasbruk, eller att dekoren i varje fall härstammar från samma ställe. Målningarna är i samma stil och i samma färger, dessutom är typsnittet på "Till Mor" identiskt. Är det någon som vet vilket glasbruk och ungefärlig ålder. Gissar själv på Eda och ca 1890.
    Bifogade filer

Den här var ju faktiskt ovanligt trevlig i formen. Annars svämmar det nästan över av dessa "till mor"-vaserna som ofta är ganska tråkiga. Eda är nog en bra gissning men man kan nog addera minst tre bruk till på listan.
    När det gäller åldern får vi nog dra fram den en del då dessa antagligen tillverkats för Mors dag som infördes i Sverige 1919.

Comment

Jag läste någonstans den senaste månaden, att dessa vaser tillverkades på 1920-talet av om jag minns rätt Johansfors.

Comment

Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
        Den här var ju faktiskt ovanligt trevlig i formen. Annars svämmar det nästan över av dessa "till mor"-vaserna som ofta är ganska tråkiga. Eda är nog en bra gissning men man kan nog addera minst tre bruk till på listan.
        När det gäller åldern får vi nog dra fram den en del då dessa antagligen tillverkats för Mors dag som infördes i Sverige 1919.
        Visst är den trevlig, tack Legion!

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
        Jag läste någonstans den senaste månaden, att dessa vaser tillverkades på 1920-talet av om jag minns rätt Johansfors.
        Johansfors är en annan tänkbar tillverkare...............

Comment

Working...
        X