Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Att dricka ur...............

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Att dricka ur...............

Det fanns och finns många typer av glas. Här några dryckesglas ur samlingen, det äldsta från 1600-talet.
    Bifogade filer

Mmmm, bägaren med lånad silverform är ju väldigt trevlig!

Comment

Hallå,
      Grattis till ovanligt frestande samling. Såg delar av kungl monogram på "bägaren", vad står det läsa? Det vore intressant med kort beskrivning av varje objekt, PES är ju en kunskapskanal med många som kan väldigt mycket om glas. Skål och so long...

Comment

Bägaren har mycket riktigt ett kungamonogram >: G3
        Från vänster ses ett Daumenglas (German thumb grasp beaker) som en gång tillhört Uwe Friedlebens förnäma samling av antikt glas, c:a 1670-90.
        Sedan finns ett Stangenglas. Ett vinglas med spiral i benet, England.
        Ett emaljmålat tyskt 1700-talsglas. En graverad jungfrubägare,också Tyskland och 1700-tal. Sist men inte minst ett bägarglas ,också med kungamonogram : C XII.

Comment

Hallå Silvervalley och tack.
          Det där engelska vinglaset med spiral är min favorit. Ålder och vad kostar ett sådant i allmänhet? So long...

Comment

Glasmassan på Daumenglaset ser ju nästan osannolikt ren och klar ut om man jämför med detta glas.

Glaset ser dessutom mycket tunnare ut.
            Last edited by prylsnubben; 2011-09-01, 17:04.

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
              Glasmassan på Daumenglaset ser ju nästan osannolikt ren och klar ut om man jämför med detta glas.

Glaset ser dessutom mycket tunnare ut.
              Det är svårt med dyrgripar. I sommar har jag varit hemma hos en samlare av falsarier. Utifrån detta kan jag konstatera att det är mycket svårt att vara säker.
              Kan bara hoppas att handlare och samlare har nödvändig kunskap och erfarenhet.
              Jag kan inte hävda att jag har det!
              Gud gjorde några perfekta huvuden,
              resten satte han hår på.

Comment

Wow jättefin samling ;-)
                Skulle vara trevligt att se den IRL.

Comment

Working...
                X