Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tre Gröna Karaffer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tre Gröna Karaffer

En är Monica Bratt, men vad är de andra två? Mest nyfiken på den till höger, någon som vet? Hoppas på att den är Finsk!
    Bifogade filer

Ingen som känner igen den?

Hoppas verkligen det inte är IKEA....

Comment

Den i midten tror jeg er Johansfors

Banden

Comment

Den i mitten trodde jag var Monica Bratt.

Comment

Kannan i mitten är lik Reijmyres kannor (som förövrigt inte är Bratt utan en gammal modell som tagits fram på nytt i varianter), men i själva verket kommer denna kanna ifrån Lindshammar glasbruk och är formgiven av Gunnar Ander...jag har bilder på de båda modellerna som jag ska lägga in i morgon så ni får se.

Den högra har jag, eller har haft, i turkosblått, men jag har inte lyckats identifiera den.
          http://www.porslinsbloggen.se/

Comment

kannan till vänster påminner om monica bratt kanna B 206 och kannan till höger tror jag du får kolla efter bland finska designers med brasklapp det KAN vara ekenäs.......
            behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Den längst till höger är inte fr. Ekenäs, snarlik men ngt annorlunda formen och vid basen finns ingen "midja " på ekenäsaren.
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Tre kannor

Den högra kannan, den utan handtag, känner jag inte igen så den kommer i varje fall inte från Rejmyre.

Kannan längst till vänster på fotot kan jag identifiera som T-15 formgiven av Berit Ternell.

Kannan i mitten är S-7 (finns numera återupptagen i Reijmyre glasbruks sortiment men nu under beteckningen H-55).
                Den kannan, S-7, tillverkades i fyra storlekar varav den största var ca 35 cm hög och den minsta blott 10 cm. Vem som formgivit S-7 är för mig okänt men järnformarna kom från Eda när glasbruket där lades ner i början av 1950-talet.
                Bifogade filer
                Last edited by bekin; 2011-08-31, 20:50.

Comment

Kannan i mitten är troligen inte Reijmyre. Jag har en likadan och har bilder en sån kanna i en annan färg som har etikett. Skillnaden mellan kannorna är "hårfin", men det skiljer. I flera annonser på Tradera som jag sett med dessa kannor så är den ungefär en cm högre än Reijmyrekannorna, men det som framför allt skiljer är placeringen av handtaget, det sitter längre ner på Lindshammars kannor (av Gunnar Ander). Dessa har jag enbart sett i höjden 33 cm, inga mindre varianter.

Tyvärr är bilden på den lila väldigt liten, men jag hittar inte en större just nu. Etiketten framgår dock tydligt.

När jag tittar på kurantbilderna så verifierar detta bara det jag säger, den gröna kannan ovan har hänkeln mycket lägre.

Click image for larger version

Name:	Lindshammar och Reijmyre S7.jpg
Views:	1
Size:	82,8 KB
ID:	521221
                  Detta är mina kannor, den vänstra Lindshammar, den högra Reijmyre S7

Name:	Glaskanna lila Lindshammar Gunnar Ander.jpg
Size:	15,3 KB
ID:	521219
                  Lindshammarkanna med etikett

Name:	Glaskanna grön.jpg
Size:	46,6 KB
ID:	521220
                  Likadan Lindshammarkanna utan etikett

Jag har fler bilder på Reijmyrekannor, alla har samma hänkel och placering som min rosa till höger.

Name:	Glaskanna blågrön Reijmyre.jpg
Size:	12,6 KB
ID:	521223
                  Bifogade filer
                  Last edited by tallen; 2011-09-02, 10:46.
                  http://www.porslinsbloggen.se/

Comment

tack bekin för att du delar med dig av din stora kunskap om rejmyre, det var trevligt att formarna kom från eda då kanske sådana kannor även kan vara tillverkade vid eda eller ???
                    behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Oj! Tack! Det var mycket information att smälta på en gång! Min kanna är 32 cm, och jag får anta att det är Lindshammar då. Den är underbar! Jag hade ingen aning om att den vänstra kannan var Reijmyre, trodde faktiskt att den i mitten var det. Men jag är ingen expert som ni! Nu återstår bara frågan om den mest intressanta kannan, den högra!! Har gått igenom alla kannor på Designlasi samt Laatutavara, men hittar inte min kanna där. Någon som har tips på annan bra sida om finskt glas där man kan söka vidare?

Comment

Hej, hälsningar från Finland, jag har aldrig sett en sån som den på höger. Formen nära botten är så tydlig att det skulle vara lätt att identifiera ändå.
                        Du kan sätta frågan på designlasis ("English-speaking") forum det är mycket kunniga experter som läser det och säkert hjälper till om de bara skulle veta ngt.

Comment

Tack pik! Det ska jag genast göra!

Comment

Tyvärr, det gick inte att navigera sig på designlasi's forum, det verkar som om man måste förstå finska även om man valt engelska som språk. Synd.

Comment

Intressant tråd... Men vad är det då JAG har i vitrinskåpet?? Den har guld-dekor! Jag tycker den ser ut mest som Lindshammar, men den har dekoren, och dessutom fyra glas! Vad säger ni om DEN utmaningen, gott folk?

Name:	073.jpg
Size:	87,0 KB
ID:	530680Click image for larger version

Name:	076.jpg
Size:	128,3 KB
ID:	530681Click image for larger version

Name:	071.jpg
Size:	42,3 KB