Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

P.O. Ström, Alsterfors vs Ryds glasbruk.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• P.O. Ström, Alsterfors vs Ryds glasbruk.

Hejsan!

Jag håller på med en storrensning här hemma, måste stuva om för att få plats med allt jag drar hem. Senast blev det en stor flaggstångskula i glas som jag kommer att visa senare.

Denna vas köpte jag för längesedan i tron att det var P.O. Ström som formgivit den. Efter sökning på nätet så har jag inte hittat någon exakt likadan från Alsterfors glasbruk, men på "20th century glass" så finns det liknande med Ryd-etikett. Det är ju i och för sig svårt att avgöra utifrån bilderna men jag tycker att ringarna på min vas är lite mer definierade än den på 20th-century´s hemsida. vad säger ni som är duktiga på glas, P.O. Ström, Alsterfors eller Ryds glasbruk, eller något helt annat?
    20th Century Glass deals in a wide range of antique & collectable glassware from all over the world, selling online via our website, eBay and Etsy.

Click image for larger version

Name:	PO Ström.jpg
Views:	1
Size:	51,4 KB
ID:	639815Click image for larger version

Name:	PO Ström.1.jpg
Views:	1
Size:	59,1 KB
ID:	639816
    Last edited by simco; 2011-08-29, 17:12.

Det är nog en likadan som min, ca 20-21 cm hög, jag har sparat en bild med en likadan (tyvärr dålig etikett), på den står det Smålands Kunstglas, vet tyvärr inte om Smålands Kunstglas är tillverkaren eller det bara är en gemensam etikett som flera glasbruk har använt, det är nog samma vas som på bilden http://www.20thcenturyglass.com/stor...oducts_id=2660
    Bay kanse vet med större sökerhet var vasen är tillverkad.
    Bifogade filer
    Last edited by Maria; 2011-08-29, 17:37.
    I’m a real mean bitch!

Comment

Tusen Tack Maria!

Jag har nu mätt min vas och den är 27cm. Så de kanske tillverkades i flera storlekar.
      Är Smålands kunstglas en betäckning för flera glasbruk eller är det en egen firma?

Nu ser jag att du inte vet så mycket om Smålands kunstglas och om inte du vet så blir det nog svårt att finna information om det.

Jag hittar inte mycket om Ryds glasbruk när jag söker. Var den firman kortlivad?
      Last edited by simco; 2011-08-29, 18:04.

Comment

I boken Svenskt Konstglas står att:

Ryd I var i gång 1918-1971
        Ryd II var igång 1972-1985

Här nere i Skåne ser man ganska så ofta glas från Ryds glasbruk, färgglada brukar med lock och vaser.
        Last edited by Maria; 2012-10-02, 13:36.
        I’m a real mean bitch!

Comment

Tack för uppgifterna Maria!

Det är ganska läckert med dessa starka färger och former. Tänker på 60-70-talet och Verner Pantons klatchiga formspråk.

Comment

Working...
          X