Någon som vet glasbruk och ålder ? Hål för upphängning och svagt gröntonad som kanske framgår av den ena bilden. Diameter 14.5cm.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Assiett med fredsduva
Collapse
X
-
Tack Hirvi, troligen Limmared då alltså.Ursprungligen postat av Hirvi Visa inläggDessa har varit med tidigare i en tråd på PES, jag ser dom med slät kant
i kurant runt år 1900, Legion har nog med vågig kant från Limmared.
Hirvi
Comment
-
Tack Gideon !Ursprungligen postat av Gideon Visa inläggDet är ett vackert fat.
Gör sig fortfarande fint som hänge i fönster.
Tänk, bara att kunna locka över Dig till glasavdelningen är belöning nog
.
Comment
-
Ursprungligen postat av Hirvi Visa inläggDessa har varit med tidigare i en tråd på PES, jag ser dom med slät kant
i kurant runt år 1900, Legion har nog med vågig kant från Limmared.
HirviNjaä, jag känner igen fatet här från pes där det dykt upp i en äldre tråd men jag tror inte jag sett fatet i nån kurant från LimmaredUrsprungligen postat av prylsnubben Visa inläggTack Hirvi, troligen Limmared då alltså.
Comment
-
Attans, då blir det övertidUrsprungligen postat av Legion Visa inläggNjaä, jag känner igen fatet här från pes där det dykt upp i en äldre tråd men jag tror inte jag sett fatet i nån kurant från Limmared
.
Comment
-
I den äldre tråden nämns Björkshult.
Comment
-
Fåglavik så klart
Ja men det ser man ju, det är ju en fågel på detUrsprungligen postat av Legion Visa inlägg
. Skämt åsido, hittade denna under "äldre glas" på Fåglavik. Blombården är ju identisk i varje fall.
Comment
-
Ja den ja, blombården kan ju hängt med efter 1903 som jag ser den,
sedan har vi ingen kurant förrän 1912 som nu ligger på äldre glas,
denna kan ju varit däremellan.
HirviSVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/
Comment
-
Assiett med duva
Assietten gjordes på Björkshults glasbruk och fanns med långt in på 1970-talet. Modell EF 101. MEN, formen kom ursprungligen från Idesjö glasbruk när det lade ner på 1930-talet. Produktionen på Björkshult var enorm så säkert är 95% av de man hittar just Björkshult. För att avgöra ursprunget måste man verkligen detaljstudera och känna på den. För att lägga mer lök på laxen så gjordes ett "nytryck" av den för ca 10 år sedan. Dessa plockar man lätt, även utan etikett, då de är ganska dåligt gjorda och mycket tjockare. Även färgen skiljer lite.
Comment

Comment