Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Leksakskaraff
Collapse
X
-
-
Kan det vara en jungfru, som skall ha ett litet glas på toppen?Ursprungligen postat av FBQ Visa inläggHar råkat springa på den här leksakskaraffen, 10 cm hög, och tänkte passa på att fråga om någon känner igen den, och kan svara på var den är tillverkad?[ATTACH]98270[/ATTACH]Last edited by Sladden; 2011-08-12, 07:58.Gud gjorde några perfekta huvuden,
resten satte han hår på.
Comment
-
Ja, jag tycker ju att den helt liknar en vattenkaraff (som ju skall ha ett glas på toppen), men i väl litet format - den här rymmer ju inte ens ett fullt dricksglas.
De som Legion visade på ifrån "Pressat glas" s. 27 är ju ganska små de också, om än något större. Om det var samma karaffer som Åkerholmska bosättningsmagasinet beställde 1903 kallas de i beställningen "Toilettkaraffer".
Comment
-
Rymmer den ca 8,2 cl strax under halsen så tror jag det är en jungfru. Har sett dem i många olika utföranden.
Nu går det inte att få länkarna till Wiki att funka. Kopierer därför.
"Jungfru är ett gammalt svenskt rymdmått = 1/4 kvarter = 1/16 stop =1/32 kanna = 8,2 cl. Användes mest om brännvin.
Det officiella namnet var egentligen ort enligt förordningar 1665 och 1733, som dock aldrig slog igenom. Namnet jungfru anses komma av att man ofta använde ett mått i form av en stympad kon som hade vissa likheter med en kvinna iklädd en fotsid kjol."Last edited by Sladden; 2011-08-12, 08:02.Gud gjorde några perfekta huvuden,
resten satte han hår på.
Comment
-
Min nyupphittade är lika hög och rymmer ca 20cl...................................Ursprungligen postat av FBQ Visa inläggDe verkade snarlika, men med en fasning på halsen. Och de i Pressat glas är störe 170 mm höga. Min var lite högre än 100 mm, snarare ungefär 115-120 mm hög, men alla fall för liten för att vara en praktisk vattenkaraff annat än i dockmodell.
Comment
-
Kontrollmätte min med 17.5 cl.Ursprungligen postat av FBQ Visa inläggMätte rymden, den är lite mindre, 17-18 cl. Prylsnubbens har ju lite annan mynning men de är ju ändå så snarlika att det skulle kunna vara av samma tillverkning.
Krönt mått bör tilläggas........
Comment
Comment