Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur kan ett lock ha sett ut?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hur kan ett lock ha sett ut?

Har enligt mig haft en lyckad sakjakt i september. Den här skålen är favorit nr 2. Den är svår att fånga på bild och har fängslat mina tankar en tid. ur kan ett lock till denna sett ut? Det är en stor sak, rymmer nog troligtvis en 7-8 liter. Tonen på glaset är trevligt gröngul och ovankanten är mattslipad. Svårt att fånga massan på bild, men den är mycket härlig. Frågan är som vanligt, vad kan vi tro för ålder och ursprung.
    Bifogade filer

Jag har aldrig sett något liknande i glas, däremot i tenn och silver är det
    vanligt med den här typen av föremål.

Undrar om det är en grötskål/soppskål, terrin eller en kallskål?
    Är det en kallskål har det inte varit lock på den.

Har det varit lock på den skulle jag gissa på ett runt slätt lock med en
    knopp bara, inga krusseduler här och där.

Ålder vågar jag inte änns yttra för mig själv utifrån fotot :-)

Men hade den varit i tenn skulle jag gissat på ca:140 - 200 år gammal,
    för det serut som den har linsfötter och det brukar tennföremål ha vid
    den tiden.

Comment

Jag tror att den har haft lock eftersom mynningen är mattslipad. Ett alterntiv kanske kan vara att det varit en "ytterskål" som man har haft vatten eller is i för att hålla en "innerskål" kall?? Men jag tycker att formen inte ser så ut samt att det finns slitage efter bruk inne i skålen. Vad som talar emot lock är att mynningen är plan dvs det finns inga kanter att hålla locket på plats. Den är i varje fall riktigt trevlig. Glaset är tunnt och skålen är lätt till vikten så den känns inte alltför hållbar om urpsrunget skulle vara som terrin/skål. Många myror i huvet.

Comment

Kan det vara en bålskål?

Jag tror nog det. Locken på bålskålarna brukar ha en kant som går ned en bit i skålen. Locket vilar på en utsvullning som ligger an mot det slipade partiet, i kanten på locket brukar det vara urslipat för en slev.

I Kosta 1896 har de både skål och saltkar med dylika ben. Jag får ingen direkt ålderskänsla på denna skål. Jag kan självklart ha fel, men det är min känsla att det rör sig om 1880-1900-tals.

Comment

Bålskål är något jag varit inne på i mina funderingar. Det skulle vara kul att se någon bild ur en kurant. Åldern är som sagt svår, när jag först såg den vill jag som Kallin ha den till runt sekelskiftet, men efter ett tag kändes den äldre. Men det är svårt när man inte har något att jämföra med. Hur är det förresten med färgtonen på glaset, kan det säga något om ålder och härkomst eller bara att glaset är "rätt" gammalt. Vad jag menar egentligen är om man på tex Kostaglas från ca 1880 sett en tendens att det skulle bli lite gulgrönt pga av glasets sammansättning eller är det lite slumpmässigt beroende på råvarorna?

Comment

Färgtonen svår att gå på.

Ursprungligen postat av E.B.
            Bålskål är något jag varit inne på i mina funderingar. Det skulle vara kul att se någon bild ur en kurant. Åldern är som sagt svår, när jag först såg den vill jag som Kallin ha den till runt sekelskiftet, men efter ett tag kändes den äldre. Men det är svårt när man inte har något att jämföra med. Hur är det förresten med färgtonen på glaset, kan det säga något om ålder och härkomst eller bara att glaset är "rätt" gammalt. Vad jag menar egentligen är om man på tex Kostaglas från ca 1880 sett en tendens att det skulle bli lite gulgrönt pga av glasets sammansättning eller är det lite slumpmässigt beroende på råvarorna?
            Det är mycket svårt att gå efter färgton när man försöker åldersbestämma glas. Man måste väga samman flera komponenter i sin bedömning
            Form, Dekor, Attribuering, Glasmassans beskaffning mm
            Det är nog svårt, att med alla dessa komponenter åldersbestämma glasföremål. Har man endast ett fåtal av de olika bedömningsgrunderna är det självklart mycket värre.

Bif scan ur Kosta 1896 saltkar.
            Bifogade filer

Comment

Tack för bilden Kallin, det ser onekligen ut som liknande ben/fötter som på min skål. Har svårt att avgöra på bilden om fötterna är genombrutna, dvs går det att se i kuranten om det är hål rätt genom foten, sett från sidan? På det jag nu kallar bålskål så är de genombrutna, två hål per fot.

Comment

Ursprungligen postat av E.B.
                Tack för bilden Kallin, det ser onekligen ut som liknande ben/fötter som på min skål. Har svårt att avgöra på bilden om fötterna är genombrutna, dvs går det att se i kuranten om det är hål rätt genom foten, sett från sidan? På det jag nu kallar bålskål så är de genombrutna, två hål per fot.
                Det framgår inte om det är några hål, det kan ha med tillverkningen att göra att dessa hål finns där.

Comment

Låter som ett rimligt förslag ifrån Kallin, bålskål är det troligaste, jag ska
                  titta runt lite på nätet och se om jag kan hitta något liknande.
                  Hittar jag något så visar jag bild på det.

Comment

Läste nyligen att det på mitten av 1800-talet var mode att ha guldfisk och att bruken gjorde guldfiskskålar, undrar om inte detta trots allt är en sådan??? Det finns slitage invändigt i botten på denna skål som kanske har uppstått av eventuell sand eller stenar. Ett uppslag som i varje fall måste lyftas och dryftas.

Comment

För min del skulle jag vilja ha en mer klotformad till firre och det var nog mer än jag som tycker resp. tyckte det.

Comment

Working...
                      X