Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nostalgiskt minne från morfar t mig som 12-åring. Känner nån igen ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Nostalgiskt minne från morfar t mig som 12-åring. Känner nån igen ?

Vill dela med mig mitt finaste minne, materiellt, från min MORFAR !
    Han var speciell på ett mysigt sätt, kunde o gjorde allt (tyckte Anne 12 år då)

Men att ge ett askfat till dottern!!!, sa mamma. Hon kommer att förstå sa morfar ! Och
    jag har alltid tyckt om det, även fast jag inte röker.

Det jag undrar o har haft mängder av teorier, är 1 Hur man får den frostiga utan på undersidan,2 Hur karvaren har kunnat få till denna vackra kvinna utan en massa hack,
    är det maskin, nä?3 samt hur framsidan kan vara len som en barnrumpa, undersidan mkt frostad samt djupt! skulpturerat en kvinna ???

Morfar skulle varit 115 år, oj, om han vetat hur rätt han hadeClick image for larger version

Name:	st erik 030.jpg
Views:	1
Size:	120,4 KB
ID:	638420Click image for larger version

Name:	st erik 031.jpg
Views:	1
Size:	108,0 KB
ID:	638421

Askfatet är sannolikt pressat i en form med kvinnofigur och allt. sedan har fatet syrats/polerats för att bli sådär blankt och lent. Sedan har botten matterats på ett av tre sätt, slipats ,etsats eller blästrats, då får man den frostade effekten som syns från framsidan av fatet.
    Så på ett ungefär är ditt askfat tillverkat

Comment

Vi hade oxå ett sådant askfat hemma kommer jag ihåg ca 1950+-
      vet inte var det är gjort, man skulle ju kunna tro Fåglaviks glasbruk
      men det känner jag inte till.

Askfatet är ju pressat i en välgjord järnform, sedan har det väl slipats i mycket fin sand i botten utan efterpolering, då blir ytan len som en barnrumpa
      Hirvi
      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Tack

Tack, så mkt för era bra svar, m sanden m m Hirvi, samt du Legion, som beskrev

utförligt så , nu vet jag ! Visst var hon väl snygg då ??

Comment

Eda glasbruk som producerade Diana med en hjort kan ju oxå vara en tänkbar källa.
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Nog ser mina vuxna ögon att det är Jaktgudinnan Diana, men i mina minnes ögon har hon sprungit långt ifrån honom , tänk jag var redan då en liten feminist o vegitarian i tanken........eda..tack !!

Men det jag är mest glad för Ätjh, jo, ATT MITT BARNASINNE ÄR STORT I DEN HÄR VÄRLDEN ÄVEN NU

Comment

Working...
            X