Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Orrefors askfat

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Orrefors askfat

Vill gärna ha hjälp med att tidsbestämma detta askfat.
    Har funnits i mina morföräldrars hem, så det måste vara före 70-talet.
    Vore också intressant att veta vad modellen (och formgivaren) heter och om det gjordes många av det.
    Hittar inga övriga märkningar undertill som kan ge svar på frågorna.
    Diametern är c:a 14-15 cm.
    Click image for larger version

Name:	P1120799-50.jpg
Views:	1
Size:	31,8 KB
ID:	638334
    Click image for larger version

Name:	P1120968-50.jpg
Size:	31,6 KB
ID:	638335

Jag har samma askfat dock utan Orrefors namnet. Istället har jag också en stor ljusblå skål i samma utförande.

Comment

Åfors glasbruk

Min är djupt violett, den är tung men underbar att röra, har du känt hur mju o skön den känns

Min är ingraverad Åfors Bosse, lila
      så Åfors , som jag tror höll till i Orrefors lokaler, gjorde nog detta askfat, men jag har det som skål samt njutnad

Den tycker jag det verkar mkt arbete m, är många lager av färgat ofärdade stråk, vet inte om det syns på klart glas

Tyvärr kan jag inte fota min, men de ser ju lika ut, skulle vara färgen då, eftersom jag fick ett utbrott när jag skulle sättain in mina foton igår, det sitter kvar

Skönt att kunna hjälpa, designer, vet ej
      Last edited by annestig; 2011-07-20, 19:04. Anledning: felviktigt ord

Comment

Tack magkarls och annestig!
        Det var intressant att veta att Åfors höll till i Orrefors lokaler.

Comment

Askfatet är tillverkat på Orrefors Glasbruk och har INGET med Åfors Glasbruk att göra, det finns i flera olika storlekar, och har masstillverkats, jag kommer inte ihåg vem som har formgivet det, har tyvärr inte boken tillgänglig för tillfället.
          I’m a real mean bitch!

Comment

Det stämmer Maria

Det maria säger, stämmer, men min släkting köpte det i "Glasriket" där både Orrefors, åfors o en massa underbara små glasbruk håller t

Det producerades en del förmodligen för sin popularitet. Jag tänkte först inte ens på det som askfat

Är du intr av att saml eller se andra färger, kan jag som sagt skicka in mitt ljungfärgade,
            är nog mer rätt.

Priser tar vi sällan upp här, för det kan ju skilja oerhört, men nog skulle jjag hoppas på 4-500 kr på Tradera, på andra ställen mer i mindre.

Comment

Hej annestig och tack för rättelsen om Orrefors som tillverkare.
              Jag vill gärna se bilder på Dina färgade.
              Vet Du under vilka år modellen tillverkades?

Comment

Och TACK Maria också naturligtvis!

Comment

Här Kommer Bosse !!

Jag är dålig på det här tekniska, men nu (hoppas) jag du får ett foto uppifrån o underifrån. VISST ÄR DEN HÄRLIG!!!! Men tyvärr, allt kan man inte få, i fråga om mängd o formgivare, men det var nog en populär produkt o jag tycker den verkar var på väg tillbaka, tybärr, inristningen Åfors, Bosse, lila, var för ljust för att få med. Lycka till i fortsättningen.Click image for larger version

Name:	st erik 024.jpg
Size:	136,0 KB
ID:	517730Click image for larger version

Name:	st erik 025.jpg
Size:	129,0 KB
ID:	517731

Comment

Om

Hej Hej, Om jag inte har helt fel så ingår detta askfat i Stella Polaris serien formgiven av Vicke Lindstrand. Tror mig ha ett av askfaten som är sign Orrefors L skall leta i skåpen här hemma och se om jag kan hitta det. Jag har 4 olika storlekar på askfaten

Ha en trevlig kväll alla
                    Robcat

Comment

Tack för bilden, annestig! Mitt ofärgade ser ju blekt ut i jämförelse med Ditt.
                      Och tack robcat för intressanta uppgifter. Ser fram emot att få dem verifierade.

Comment

va kul att själv veta ngt helt nytt !!!

Stella Polarisvasen av Vicke Lindstrand är jag välbekant m o har stått i val o kval

att om att köpa vill jag köpa en blåaktig Stella Polaris o en sort av hans Corona vaser.

Jag tycker ju Vicke Lindstrand är en så allsidig konstnär, keramiker, glaset o skapande gm målande tror jag oxå. Vad glad Jag blir: Att det skulle vara just honom

Och jag tycker när du säger det, att det utseendemässigt är så lika varandra med ett överflöd av mjuk, runda former av glas vara. Vicke arbetade till Orrefors först då och då o efter Upsala-Ekeby så började han mer permanent m glas (vill tillägga att det ligger säkert ngt litet fel med)

En orolig konstnärssjäl, tack till oss o den påminner mycket i sin mängd glas, runda, mjuka former, som säger en del av Vickes egen mjukhet o skörhet

Tack så jättemycket Robcat det är så här vi hjälper varandra, o det är inte ens min fråga

Comment

Tyvärr

Ursprungligen postat av annestig Visa inlägg
                          Stella Polarisvasen av Vicke Lindstrand är jag välbekant m o har stått i val o kval

att om att köpa vill jag köpa en blåaktig Stella Polaris o en sort av hans Corona vaser.

Jag tycker ju Vicke Lindstrand är en så allsidig konstnär, keramiker, glaset o skapande gm målande tror jag oxå. Vad glad Jag blir: Att det skulle vara just honom

Och jag tycker när du säger det, att det utseendemässigt är så lika varandra med ett överflöd av mjuk, runda former av glas vara. Vicke arbetade till Orrefors först då och då o efter Upsala-Ekeby så började han mer permanent m glas (vill tillägga att det ligger säkert ngt litet fel med)

En orolig konstnärssjäl, tack till oss o den påminner mycket i sin mängd glas, runda, mjuka former, som säger en del av Vickes egen mjukhet o skörhet

Tack så jättemycket Robcat det är så här vi hjälper varandra, o det är inte ens min fråga
                          Hejsan Annestig.
                          Tyvärr är det inte Vicke som har gjort Corona utan Lars Hellsten.

Comment

Väldigt trist, men det är ju lika fint ändå, o du visade att det finns vi som hjälper alla

oavseende status i gruppen, så mkt tack ändå Robocat

Comment

Working...
                            X