Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Blå skål ca 1800, men vilket glasbruk? - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Blå skål ca 1800, men vilket glasbruk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Blå skål ca 1800, men vilket glasbruk?

En skål i mörkblått glas med ganska grov slipad/graverad dekor lite ā la chinoise med monogram
    U:v:L:. Tänkte först Göteborg eller Norge. Så såg jag utställningen på Liljevalchs om samlande. Där
    visar Martinson några saker som påminner om skålen, och de är från Cedersbergs bruk. Ska jag kanske placera min skål där? Undrar Morrie.Click image for larger version

Name:	IMG_1200.JPG
Views:	1
Size:	50,8 KB
ID:	638274Click image for larger version

Name:	IMG_1202.JPG
Size:	69,2 KB
ID:	638275Click image for larger version

Name:	IMG_1201.JPG
Size:	50,0 KB
ID:	638276

Är väl ingen som törs svara.
    Jag törs.
    Riktigt bra föremål, var det än är gjort.
    Rent spontant utan litteratur som styrker min tes, semester utan litteratur. SKålen är underbar. som du säger början av 1800. Min undran är. är det sodaglas eller kristall?
    Mig veterligen har jag inte sett den klacken på skålar som är gjorda i sverige vid denna tidpunkt. Oavsett detta är det som sagt en riktigt bra skål, det tror jag säkert du vet själv också. Är det kristall så är det självklart inte sverige.

Comment

glasets art

Tack Lars för inlägg; jodå, jag fick smärre rysningar när jag hittade skålen. Den är full av charm.
      Jag har själv aldrig sett denna typ av klack; på insidan av skålen motsvaras den av en upphöjning, som en bula. Kan inte avgöra om det är sodaglas eller kristall, min kunskap omfattar inte det. Bården
      bär spår av förgyllning i de rombformade motiven, och det känns kanske inte svenskt. Hälsar Morrie.

Comment

Trevlig skål

Har tyvärr inga fakta att komma med men håller med Kallin, ser ut att vara en riktigt trevlig skål. Kul att se oavsett ursprung .
        Första känslan var Norge men har inget egentligt belägg för detta.
        Tror inte den kommer från cedersberg, som du skriver är gravyren väldigt djup och liknar i utförandet inte någonting jag sett därifrån. Får inte kläm på gravyren, tycker den är speciell, känns lite som en hybrid av modernt och gammalt.
        Lägger in en bild på en av sockerskålarna från cedersberg som referens och passar samtidigt på att göra lite smygreklam för utställningen om samlandet på Liljevalchs – väl värt ett besök.
        Bifogade filer

Comment

Graveringen ligner ikke på noe jeg har sett fra Norge fra den aktuelle perioden, så selv om det er laget tilsvarende skåler i Norge, tviler jeg på at den er norsk.

Banden

Comment

Cedersberg?

Gravyren kanske är djupare; men monogrammet har släktskap med sina kolon-tecken. Undrar mest över spåren av förgyllning.

Utställningen på Liljevalchs är mycket sevärd; idag hade DN äntligen presentation/recension av den.

Vem som än producerade utställningen hade inte mycket koll på det där med Affisch; urtrist: kan inte
            urskiljas på långt håll; fångar inte någons nyfikenhet. Hoppas de får publik ändå. Hälsar Morrie.

Comment

Norge?

Banden ska ha tack för inlägg. Jag tror inte heller att skålen är norsk. Ursprunget borde faktiskt kunna
              spåras. Tänker Morrie.

Comment

En riktig godbit!

Här har vi Jersbys flaska med Munsterhjelms vapen och förgylld gravyr.

Finland ska kanske inte uteslutas.

Comment

Kaptenen ska ha tack för svar med intressant länk. Finland hade jag inte tänkt på, kanske mest för
                  att jag inget kan om antikt finskt glas. Flaskan är väl fastblåst, och det kan kanske skålen också vara, med tanke på den lustiga klacken? Hälsar Morrie.

Comment

Notsjö?

Notsjö/Nuutajärvi startade ju i slutet av 1700-talet. Flaskan med vapenskölden, var den attribuerad till visst bruk? Närheten till Ryssland skulle ju kunna förklara förgyllningen i dekoren. Undrar Morrie.

Comment

Forgyldt gravering var vanlig dekor i hele norderuropa på slutten av 1700-tallet og begynnelsen av 1800-tallet, så spor av forgyldning er ikke noe holdepunkt for å si hvor den er produsert.

Banden

Comment

Working...
                      X