Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Karaffel / flaske med sølvkork

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Karaffel / flaske med sølvkork

Kjøpte denne grønntonede flasken idag. Blåst i form, innsmeltet hals. Kjøpte den mest for korken med sølvmynt fra Kongsberg Norge 1747.

Flasken er nok trolig svensk midten av 1800-tallet? Samme form er avtegnet i Hadelandkurant fra 1867, men vet lite om de som ble laget der.

Høyde: 19cm
    Lengde/bredde: 10cmx5cm

Banden

Click image for larger version

Name:	DSC_0013.jpg
Views:	1
Size:	60,0 KB
ID:	638156Click image for larger version

Name:	DSC_0014.JPG
Size:	143,5 KB
ID:	638158Click image for larger version

Name:	DSC_0016.jpg
Size:	34,7 KB
ID:	638157Click image for larger version

Name:	DSC_0017.JPG
Size:	117,4 KB
ID:	638159

Charmig flaska (inklusive korken)!

Comment

Härlig greppaflaska.

Comment

Takk for det, og takk kecke for riktig navn på flasken

Jeg har googlet litt om greppaflasker nå, men er ikke blitt så veldig mye klokere på når og hvor den kan være laget. De fleste flaskene jeg har funnet er stort sett i klart glass, mens denne har en tydelig grønntone.

Tråden burde kanskje vært flyttet til flaskor - övriga flaskor?

Banden

Comment

Tittar man på flaskans utseende verkar den vara ganska gammal, kanske runt 1850 De som är gjorda mot slutat av 1800-talet brukar vara lite mer tillrättalagda i formen och klarare i glaset.
          Greppaflaskor fanns antagligen i sortimentet hos de flesta nordiska glasbruken så var den är gjord är nog svårt att sia om.

Comment

Tar opp igjen min gamle tråd med en bilde fra Hadelands Kurant fra 1883 der de omtales som "Svenskeflasker" som leveres "halvhvide" i glassmassen (grønntonet) i størrelsene 25cl, 50cl, 100cl. Den står også i 1867 priskurant, men der har jeg den bare avbildet fra en bok. Begge steder avtegnet med relativt skrå skuldre. Jeg målte forresten min flaske til eksakt 50cl.

Banden

Click image for larger version

Name:	Svenskeflaska.jpg
Size:	106,6 KB
ID:	538846

Comment

Intressant, kul att din flaska stämde bra med kuranten!

Comment

De er nok produsert i Sverige i 50cl også tror jeg, men mye tyder på at min faktisk er norsk.

Banden

Comment

Working...
                X