Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glasskål Elme [ID: Elme Glasbruk]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Glasskål Elme [ID: Elme Glasbruk]

Hej.

Midsommarhelgen avrundades med ett besök på en bagageloppis i Mickelträsk ca. 3,5 mil väster om Umeå. Det blev en konfektskål i pressglas för 10:- Att fylla den med rätt innehåll lär bli mycket dyrare. Mått: Höjd 23cm, diam. 15 cm. Sen om klisterlappen hör dit vet jag inte.

//Urban

Bifogade filer
    Last edited by Maria; 2011-07-03, 22:56.

Skålen kommer mycke riktigt från Elme...finns i massa olika färger men kristall nää

Comment

Nähä, då är det som jag trodde, att klisterlappen inte hör dit, tänkte att det kanske fanns någon glasmassa som innehåller kristall. Jag tycker den är fin i alla fall och finare ska den bli när jag får råd att fylla den med karameller.

//Urban

Comment

Ursprungligen postat av Dakota
        Skålen kommer mycke riktigt från Elme...finns i massa olika färger men kristall nää
        Tja, varför inte. Det går lika bra att använda kristallglas till pressade föremål. Slutresultatet blir ju bättre med högre lyster.

Edit: jag var precis hos mina föräldrar som har en sån här Elme-skål och såvitt jag kan avgöra på bla. klangen i glaset så är det faktiskt kristall så etiketten på umeubbes skål stämmer alltså.

Comment

Ursprungligen postat av umeubbe
          Hej.

Midsommarhelgen avrundades med ett besök på en bagageloppis i Mickelträsk ca. 3,5 mil väster om Umeå. Det blev en konfektskål i pressglas för 10:- Att fylla den med rätt innehåll lär bli mycket dyrare. Mått: Höjd 23cm, diam. 15 cm. Sen om klisterlappen hör dit vet jag inte.

//Urban

[ATTACH]94697[/ATTACH]

[ATTACH]94698[/ATTACH]
          Den skålen har jag haft uppe i en tråd som jag inte hittar nu. Först trodde vi på Ollers tror jag. Men sedan så kom Bay in och talade om att den hade gjorts för den amerikanska marknaden (om jag minns rätt) Hoppas att någon som är bättre än jag på att hitta på forumet kan luska upp den.
          DG

Comment

Skålen ät tillverkad på Elme glasbruk under en lång tid,,,den finns i massa olika färger även opal o marmorerat.....

Comment

Ursprungligen postat av Dakota
              Skålen ät tillverkad på Elme glasbruk under en lång tid,,,den finns i massa olika färger även opal o marmorerat.....
              Att skålen är tillverkad på Elme har vi konstaterat tidigare.
              DG

Comment

Working...
              X