Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bonbonjär i flussglas?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Bonbonjär i flussglas?

Hejsan,

jag är väldigt svag för den här typen av turkost glas och det var väl egentligen ingången till att jag sedan började samla på mig andra prylar. Hursomhelst har jag just köpt den här bonbonjären och har sett den förut. Det står "made in Sweden" på etiketten men jag undrar om någon har mer specifika upplysningar än så?

Stämmer det att glaset kallas flussglas? Det är ju inte helt ovanligt med sådana sockerskålar på fot t ex och jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva glaset mer än att det är turkost och inte genomskinligt. Andra ord jag hört nämnas är opalinglas, skulle gärna lära mig skillnaden dem emellan.
    Min avatar föreställer CH S*Silkwave's Good Choice, en rödvit cornish rex-hona. Cornish rex-katter och glas/porslin är ironiskt nog mina två passioner.

Vad jag har hört är det helt vita glaset som kallas flussglas. Men det har ju många andra namn benglas bl.a.
    mvh

Comment

Kan man få en närbild på etiketten.

Etiketten "Made in Sweden"

"På hösten 1929 meddelas att engelsmännen vill att allt glas från Sverige till England skall ha en etikett som visar var det tillverkats. Strömberg uppmanar glasbruken att använda samma ettikett som man redan tidigare hade använt vid export till USA."

Källa: Glas från Eda
      [I]Bättre att fråga och för stunden förrefalla dum och bli smart, än att förefalla smart för stunden och förbli dum.[/I]

Comment

Tack för svar! Jag ska fixa en närbild på etiketten, har inte fått hem den än bara!
        Min avatar föreställer CH S*Silkwave's Good Choice, en rödvit cornish rex-hona. Cornish rex-katter och glas/porslin är ironiskt nog mina två passioner.

Comment

Working...
        X