Detta källarfynd från Nybroskogarna har ett antal syskon i blandade färger och är ca 24 cm högt. "Lingonkruka" säger min mor och målar upp en bild av krukan fylld med bär och ett tygstycke knutet runt toppen. Var det så den användes? Någon som har en uppfattning om tidsepok och bruk, eller är det en standardmodell som gjordes lite överallt? Var den vanligt förekommande i hemmen? Själv tycker jag den verkar lite väl stor för dagligt bruk, men det kanske är för att det står Bob 800 g på de flesta av mina egna lingonburkar.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Lingonkruka?
Collapse
X
-
När det gäller den storleken kan jag nämna att det hemma hos oss användes driven burk i samma storlek - som gurkburk och till syltade tomater etc - men de burkarna hade raka väggar. Kan tyvärr inte säga något om var dina burkar är gjorda. Det är väl sprängd kant på dessa.Last edited by Rebello; 2011-05-17, 22:53.
-
När glasblåsaren gjorde sådana burkar till hushållet där hemma, så var det nog enklast att göra den färdig i hyttan: driven burk för att slippa krångla med sprängaren och kantsliparen. Men dina burkar har också sin charm och själ - och de kan brukas till mer än lingon och gurkor - använd dem och finn på, Henrik - men aktas för blomvatten, om du inte vill offra en av dem till midsommarbuketten! Den här burken står på bänken bredvid spisen - öppnas varje morgon vid grötkoket och ger en extra dimension åt detsamma. Krösnamoset till gröten har jag dock i mindre syltburk i keramik.Last edited by Rebello; 2011-05-18, 09:09.
Comment
-
Mycket fin burk! Lite annan känsla i den än mina, som ju är en helt annan typ. Det som förbryllar mig är att "fyndplatsen" (äldre släktingars matkällare), tiden de funnits där, den familjehistorien osv pekar mycket mer mot något lokalt bruk, kanske i första hand något av de i Nybro, än sentida butiksköp. Men vilket bruk kan ha pysslat med sådana krukor? Konst- och servisglas har lite mer identitet, det här är ju anonyma bruksglas i förmodligen enkel men ändå massproduktion.
Comment
Comment