Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

trasig karaff?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• trasig karaff?

Skurktanterna på loppisen ville inte pruta, så jag fick betala 30 kronor för den trasiga glasgrejen. Men! Visst kan man säga att "karaffen" är från 1800 talet? Jag måste få veta, så att jag lär mig...
    Den vita pricken på flaskan är nånting som sitter på insidan, som ett sandkorn kanske.
    Hälsningar Bonnie
    Bifogade filer

Visst stämmer tiden, men ngn karaff är det väl inte, men VAD är det. Ser ut att ha blåsts i en form, varav de lodräta ränderna på nedre delen. Ngn annan vet säkert bättre svar.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Absolut en liten karaff med avslagen hals där det suttit åtminstone en halsring till,kanske 2 ?
      Var det nte dessa som gick i stil med de "räfflad modell" glasen i mitten av 18 ?
      Kolla om inte mynningen är rätt skarpt avslagen(kan ju vara nedslipad) innanför ringen

Comment

Ah, du ser den så! Masen..torde vara en olja/vinägerkaraff då.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
          Ah, du ser den så! Masen..torde vara en olja/vinägerkaraff då.
          Kan säkert stämma med tanke på storleken,eller en liten likör kanske?

Comment

Här är en lite halvtaskig bild på en liknande fast större med blomstermålning på
            Bifogade filer

Comment

Har nyss kommit tillbaka från hundarna. Håller på och bygger ut rastgården
              Halsen verkar vara avslagen. Mitten på 1800 talet? Vad roligt att det går framåt för mig och jag börjar se skillnaden på äldre glas och nyare

Flaskan eller karaffen rymmer ca 3 dl vätska. Ganska liten. Synd bara att den är trasig...
              Bonnie
              Bifogade filer

Comment

Dom här formblåsta karafferna med räfflor (och även liknande småglas) gillar jag. Tycker inte du ska gräma dig över att den är trasig, ringen gör ju ändå att det ser OK ut. I alla fall för 30 kronor.

Comment

Working...
                X