Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Grön glasask m. blommor i relief [ID: Curt Schlevogt, Ingrid glas, Gablonz, Bohemia] - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Grön glasask m. blommor i relief [ID: Curt Schlevogt, Ingrid glas, Gablonz, Bohemia]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Grön glasask m. blommor i relief [ID: Curt Schlevogt, Ingrid glas, Gablonz, Bohemia]

Har ett svagt minne av att ngt liknande varit upp här innan. Kan dock inte hitta tråden.
    Någon som kan hjälpa mig med vart dessa ev härstammar ifrån? (eller hittar tråden )
    Bifogade filer
    Pes är mitt google.

Den har varit uppe tidgare, ska se om jag hittar den. Jag har en sådan lockdosa någon stans, märkt med en Bohemia Glass etikett.

Last edited by Maria; 2011-05-01, 17:19.
    I’m a real mean bitch!

Comment

Där var den ja, jättetack Maria.
      Pes är mitt google.

Comment

Googla även "Schlevogt", "Gablonz" och "Ingrid glas".

MvH
        Emil

Comment

Tack Emil. Nu fick jag även reda på vem som gjort nedan vaser.

Var länge sugen på att köpa dem, men de har varit lite för dyra för mig.
          Pes är mitt google.

Comment

De tillverkas fortfarande så se upp med förfalskningar. De senare har inte lika fina detaljer. De tidiga kan vara märkta med "Czechoslovakia" på undersidan, men inte alltid.

MvH
            Emil

Comment

Tack för varningen. Tråkigt sånt där, särskilt när man kanske inte själv är den bästa på glas.
              Pes är mitt google.

Comment

Curt Schlevogt, Gablonz, Bohemia

Jag har en parfymflaska och en sprayflaska (som saknar pumpen) i blått opakt glas.
                Efter att ha läst en del intressanta inlägg här och problemet med kopior så började jag läsa lite om Curt Schlevogts firma och Ingrid Glas.

Click image for larger version

Name:	Curt Schlevogt, Cherubs.jpg
Views:	1
Size:	79,6 KB
ID:	519253

Click image for larger version

Name:	Curt Schlevogt, Cherubs1.jpg
Views:	1
Size:	90,2 KB
ID:	519254

Tydligen finns det åtminstone två firmor som producerar billiga, dåliga kopior och fantasipjäser som är ett ihopplock av olika formgivares alster men hävdar att de skulle vara tillverkade från originalformarna och producerade i begränsad upplaga. Precis som Emil skrivit saknar dessa kopior de fina detaljerna och är mindre i storlek. Mina flaskor är detaljerade och på desna-glass.cz (som har rättigheterna och äger originalformarna) hittade jag modellen "Cherub" formgiven av Curt Schlevogt. Jag har skickat ett mail till Desna med förfrågan, och bilder. för att få veta när denna serie i lapis-blått producerades och om det är möjligt att avgöra om de är tillverkade under 30-40-talet. Desnas föremål kan kallas nyproduktion till skillnad från blufföretagen "JaromírSchubert JaS, Jablonec nad Nisou", och "Czech It Out Inc."

Läs gärna denna intressanta arikel som visar bilder på originalen vs kopiorna

Warning for Collectors of Czech Art Glass from the years 1930 to 1970:
                Heinrich Hoffmann, Henry G. Schlevogt, Rudolf Hloušek, Josef Inwald a.o.!
                Poor Copies from Firms Czech It Out Inc., Brooklyn, New York, USA
                and Jaromír Schubert JaS, Jablonec nad Nisou, Czech Republic

För alla intresserade har jag försökt mig på att göra en sammanställning av Curt Schlevogt firmas historia:

Curt Schlevogt, grundade sin egen glasfirma 1928 i Glabonz, Tjeckoslovakien. Från början drev Curt Schlevogt handel med glas, smycken, pärlor och knappar, men blev senare tillsammans med Heinrich Hoffmann den största producenten av "konstkristall" i Tjeckoslovakien med delikata kristallfiguriner, små flakonger och vaser som skapades genom användning av formar.

Curts Schlevogt son, Henry Günther Schlevogt, som också var Heinrich Hoffmanns svärson, tog över faderns firma 1934 och snart intoducerades den första kollektionen av pressat glas. Kollektionen fick namnet "Ingrid" efter hans 4-åriga dotter. Glaset ställdes ut på vårmässan i Leipzig 1934. Kollektionen växte och fick efterhand nya modeller. Föremålen i grön opak glasmassa som liknar malakit och de blå glaset som ska efterlikna lapis lazuli nådde en hög popularitet. 1937 fick firman Grand Prix medaljen i Paris. De mest imponerade pjäserna ur artistisk synvinkel var resultatet av firmans samarbete med ledande formgivare såsom Ladislav Přenosil, Zdeněk Juna, František Pazourek, Artur Pleva, M. Petrucci, E. Rottenberg och flera andra.
                1945 flyttade Henry Günther Schlevogt till Paris och grundade firman "Rue de Paradis die cristallerie du Val d`Andalle".

Alla pressglasformar från Curt Schlevogt och Heinrich Hoffmann var från början deras egen egendom. 1945, efter andra världskriget slut, förstatligades alla större glasmanufakturer och formarna togs över från Josef Riedel glasfirma, Polubný [Polaun], som pressat allt glas för Hoffmann and Schlevogt. Glasfirmorna ingick senare i Jablonec Glassworks enterprise, med huvudkontor i Desná som privatiserades till företaget ORNELA a.s., division Desenské sklárny, Desná v Jizerských horách [ORNELA Company Limited; www.ornela.cz]. En ny koncern Jablonex Group a.s. grundades 2005 på initiativ av Ornela med en sammanslagningav ett flertal framstående lokala glas- och smyckestillverkare. Den nya koncernen har fortsatt produktion av vissa av de traditionella föremålen.

Comment

Tack för en bra sammanställning!

Comment

Tack så mycket Kaptenen!

Jag hoppas att Radek Gamper på Desna svarar på mitt mail.
                    Min flakong har samma höjd (16cm) som den på deras hemsida.

Det kan vara bra att hålla ett vakande öga på detaljerna när man hittar dessa föremål.

Jag hittade även en sida med olika parfymflaskor däribland några från Curt Schlevogt:

Comment

Hejsan!

Jag har fått svar från Radek Gamper på Preciosa Ornela a.s. Informationen är positiv på ett vis men väcker fler frågor å andra sidan. Eftersom mina föremål inte är sandblästrade "Desna" undertill så är de i all fall inte tillverkade efter 2000, då företaget började märka produkterna för att skilja på den äldre produktionen från den nyare. Detta skull kunna betyda att mina flaskor är från tiden 30-40-tal, men även att de kan vara tillverkade senare. Jag hade hoppats på att Ornela skulle ha uppgifter eller dokument som kunde avslöja under vilka år denna Cherubs-serie tillverkades i lapis-färgen.
                      Om det finns någon som vet något ställe där man kan fråga gällande Ingrid-glas och produktionen så är jag tacksam.

Jag har Id-märkt rubriken till: Curt Schlevogt, Ingrid glas, Gablonz, Bohemia

"Dear Johanna,

Thank you for your e-mail.

Please be so kind and let me know if there is a sandblasted logo “DESNA” on the bottom of the products. If not, the only I can say is that these products were produced before the year 2000. I can’t estimate the date of the production.

Best regards,

Radek Gamper"

PRECIOSA ORNELA, a.s.
                      Krkonosska 732
                      468 61 Desna
                      Czech Republic

Comment

Simco,

Jag tror att de föremål vi hittar här i Sverige från Desna (eller någon av företagets föregångare) faktiskt är "från tiden", åtminstone i de allra flesta fall. Det enda undantaget jag skulle kunna tänka mig är ifall någon köpt en pryl på eBay eller liknande och säljer den på Tradera. Mig veterligen finns det ingen verksam importör av "finare" glas (eller "förfalskningar" heller för den delen) från Tjeckien och som det verkar så skedde den största importen under 70- och 80-talet, åtminstone av konstglas. Marcus Newhall säger att både grundaren till DUKA och "Bröderna Ivarsson i Osby" (under det namnet sedan 1908, mer känt som BRIO från 30-talet och framåt) var viktiga importörer av Tjeckoslovakiskt glas så som jag ser det är alla krav uppfyllda för att dina föremål skulle kunna vara från 30-talet. Sen bör man ju ändå vara medveten om att det trots allt finns en viss risk för att föremålet är relativt nytillverkat

MvH
                        Emil

Comment

Tack för ditt intressanta svar Emil!

Kul att få veta om importen av tjeckiskt glas av BRIO under 30-talet! Jag hittade dessa två flaskor på en lokal insamlingsaffär. De var riktigt smutsiga och det var lite pill med att få dem rena. Det som gjorde att jag kände att de möjligtvis kunde vara från tiden är att pumpen till sprayflaskan saknas, de gamla gummipumparna med tyg brukar ju torka ut med tiden och bli ganska fransiga i trådarna. En annan sak som är lite roligt är att i flakongen känner man en svag doft av äldre, tung "tantparfym" när man avlägsnar proppen. Flaskorna har med andra ord någon gång använts till det de varit ämnade för. Nu har jag såklart det med senare tillverkning med i beräkningen men med ditt svar plus svaret från Radek Gamper och de andra observationerna känns det riktigt kul att dessa med största sannolikhet är från 30-40-talet.

Mvh simco

Comment

Working...
                          X