Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ljusstakar från Orrefors - någon som har mer info?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ljusstakar från Orrefors - någon som har mer info?

Jag hittade två ljusstakar från Orrefors på en loppis och kunde såklart inte låta bli att köpa dem. Nu skulle jag vilja veta lite mer - exempelvis när de tillverkades, vem designern är och om ljusstakarna har ett namn. Någon som vet? Mitt eget googlande har varit resultatlöst...

Något att börja med i alla fall. Etiketten började användas i början av 60 talet och betyder sodaglas/halvkristall.

Comment

PS 2114, design Sven Palmqvist 1966. Jag vet inte om dina är ljusstakar, det ser ju onekligen ut så, men texten är lite svår att begripa, det låter ju som om det vore glas för ädlare dryck ty champagne...

Click image for larger version

Name:	PS 2114 Sven Palmqvist 1966 A.jpg
Views:	1
Size:	106,1 KB
ID:	513587Click image for larger version

Name:	PS 2114 Sven Palmqvist 1966 B.jpg
Size:	102,2 KB
ID:	513588Click image for larger version

Name:	PS 2114 Sven Palmqvist 1966 C.jpg
Size:	81,8 KB
ID:	513589
      http://www.porslinsbloggen.se/

Comment

Jag är ganska säker på att det är ljusstakar, ljusen passar i alla fall perfekt... Verkligen kul att höra lite mer om dem, det är tunt glas så jag är imponerad att de klarat sig hela så här många år. Jag ska fortsätta söka info, om det har varit dricksglas borde det ju ha tillverkats rätt så många, men än har jag inte lyckats hitta något om den här designen på nätet. Men jag har för mig att jag sett liknande ljusstakar på någon blogg för ett tag sedan... I alla fall, tack för hjälpen!

Comment

Working...
        X