Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kan jag rengöra glas med beläggning?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Kan jag rengöra glas med beläggning?

Ja, nu har jag tre gånger på kort tid gjort samma fadäs; att köpa glas med kalkbeläggningar.
    Efter diverse googlande och trådsökande på detta forum, är jag fortfarande inte klar över om jag kan få bort det på något rimligt sätt hemma. Är det någon som kan ge ett säkert svar? Mekanisk rengöring hjälper inte, ej diskmedel, bryggrens, citronsyra.
    Synd på trevliga prylar.
    Flugorna bryr sig förmodligen inte, förstås, men det gör jag
    Bifogade filer

Hallå Skr...
    Då är nog inte kalkbeläggningar utan sk glassjuka, men om den kan nästan ingenting. Vet bara att den är obotlig, men gör ett sista försök med strakt koncentrerad citronsyra,
    varmt vatten och en flaskborste. Låt stå över natten. Upprepa behandlingen några gånger.
    Lycka till och so long...

Comment

Hej Kim,

jag har i mitt letande förstått att det finns två företeelser som kallas glassjuka, varav detta är den som kommer av att sakerna har stått med fukt i sig och därav har det blivit beläggningar som är väldigt svåra att få bort. Men jag ska gå på dom med en riktigt sur blandning, inget mjäkande här, så får vi se vad som händer. Mest synd på brännvinsflaskan tycker jag, den hade jag föreställt mig i ett litet brännvinsskåp i anslutning till bastun..... Men det finns andra flaskor i vår herres hage.

Comment

Ska se om jag får till det här rätt nu.

Det du menar är nog vattensjuka glas. Glassjuka går inte att få bort då det beror på en felaktig sammansättning vid tillverkningen.
        Om dina glas har vattensjuka så är det i stort sett omöjligt att få bort även detta (om man inte använder syrapolering)
        Ett tips som kan hjälpa om du använda dessa för eget bruk, är att smörja in dem med ex matolja. Det döljer skadan.
        Pes är mitt google.

Comment

Har du sprit i brännvinsflaskan så syns inte kalkbeläggningen
          I flugfångaren kan du hälla runt med parrafinolja som sedan får rinna av över natten. Döljer beläggningar och torkar inte, kan tas bort med Yes och flaskborste om man vill.
          Last edited by Sladden; 2011-04-26, 17:58.
          Gud gjorde några perfekta huvuden,
          resten satte han hår på.

Comment

Wasistdas, visst stämmer det, men i "folkmun" kallas även beläggningarna för glassjuka, har jag förstått. Jag hittade nu också en innehållsrik länk om ämnet.

Här finns recept på en blandning som verkar ha varit undergörande!

Men, som du påpekar, Sladden, om man alltid håller flaskan väl fylld, så störs man inte av missfärgningarna.... (Jag får skörda mycket malört i augusti..) Och tipset med olja ska jag prova, det framstår som en smidig lösning.

Tack ska ni ha!

Comment

Working...
            X