Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fåglaviksvas 1928

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fåglaviksvas 1928

I min närhet så var jag och fotade denna slipade vas med tillhörande slipad fotplatta,
    fotplattan hade varit försilvrad under men den hade släppt på flera ställen,
    texten på vas och platta handlar om en bröllopsgåva 1928, ca 30cm hög.
    Hirvi
    Bifogade filer
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Det måste ha varit en jättefin bröllopsgåva

Comment

Mycket vacker. Jag gillar graverat glas.
      Lasse

Föresten skriver Du slipad. Är den endast slipad??

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
        Mycket vacker. Jag gillar graverat glas.
        Lasse

Föresten skriver Du slipad. Är den endast slipad??
        Rätt Lasse den är både djupslipad och graverad.

Trollet, gåvan var till en glasblåsare.
        Hirvi
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Det var en riktigt svängigt formad vas med underbart mönster. Foten går inte av för hackor. Vore kul med en vikt.?
          ________________________________________________________________________
          "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
          så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
          Då måste man ju nedvärdera nuet."

Comment

Oj, Hirvi vad uppskattar du tiden till att framställa en sån här vas inkl gravering?
            Pes är mitt google.

Comment

Har svårt att kolla vikten i nuläget, kanske blir sedan, den är en bit bort från mig.

Om det tar lång tid att göra den, jag kan nog bara svara att den är ju snurrad och troligen blåst i en träform, kanske järnform, i hyttan blåser man upp en sådan vas ganska fort, men arbetet i sliperiet tar många många många gånger längre tid,
              vågar inte gissa på någon tid
              Hirvi

Comment

Många timmar var det

Tjusigt Hirvi - och skickligt arbete! Du visade ytterligare något graverat - en praktpokal från Fåglavik förrra året, om jag minns rätt.

Man kunde sälja sådant glas då, trots att det tog så många arbetstimmar i anspråk - kan inte heller uppskatta antalet timmar här. Men om den 70 cm höga praktpokal som Orrefors gjorde som en gåva 1922 till staden Paris från Stockholms stad har jag en uppgift: "För gravyrerna svarade Gustav Abels och Elis Rydh, som satt böjda över sina roterande koppartrissor i ett 450 timmars arbete."

Comment

Kanske fick dom känning av sliparesjuka då Rebello,
                  det yttrade sig i förlamning i tumgreppets muskulatur.
                  Hirvi
                  Last edited by Hirvi; 2011-04-18, 22:29.

Comment

Ursprungligen postat av Rebello Visa inlägg
                    ]"För gravyrerna svarade Gustav Abels och Elis Rydh, som satt böjda över sina roterande koppartrissor i ett 450 timmars arbete."[/I]
                    Imponerande. Vad fick vi av dem
                    Var det samma pokal man gjorde en dubblett av som man senare slog sönder, då det inte skulle få finnas två?

(Ursäkta för offtopic Hirvi)
                    Pes är mitt google.

Comment

GA vet jag inte - men min mors svåger Elis Rydh jobbade på ända tills pensionsdagen, det var väl vid 67 år då - och likaså hans båda söner Henry och Hjerton. Dessa två lämnade Orrefors för jobb som glasgravörer i Malmö resp Göteborg . . .

minns inte att min morbror klagade på detta, men jag känner till fenomenet sliparsjuka från slipare vid Strömbergshyttan.

Vid besök på norska Magnor Glassverk för ett par år sedan fann jag att man inte hade något annat graverat glas, än i en museimonter. Det går inte att sälja graverat och slipat i dag, menade vår guide. Däremot har man en måleriverkstad - och viss dekoration, såsom monogram och emblem, görs med etsdekaler.
                      Last edited by Rebello; 2011-04-18, 22:47.

Comment

Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
                        Imponerande. Vad fick vi av dem
                        Var det samma pokal man gjorde en dubblett av som man senare slog sönder, då det inte skulle få finnas två?

(Ursäkta för offtopic Hirvi)
                        Ja det är den mäktiga pokalen jag syftar på - här i simcos katalog (om dubletten i #5 där - och i #9 står förre Orreforsmästaren Nisse Bergkvist och betraktar pokalen):
                        Last edited by Rebello; 2011-04-19, 07:23.

Comment

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                          I min närhet så var jag och fotade denna slipade vas med tillhörande slipad fotplatta,
                          fotplattan hade varit försilvrad under men den hade släppt på flera ställen,
                          texten på vas och platta handlar om en bröllopsgåva 1928, ca 30cm hög.
                          Hirvi
                          jag tillhör den skara som tycker graverat och slipat glas är lite top of the line mycket fin vas krigarn
                          behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Working...
                          X