Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Egendomlig guldfolierad kula. - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Egendomlig guldfolierad kula.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Egendomlig guldfolierad kula.

Jag har haft denna i några år. Den fungerar bra som samtalsämne då ingen verkar vara säker på vad det är.
    Förslag har varit; skenkula, gravkula med vas, skrattkula (då bilden förvrängs) eller bara till lyst.
    Själv tror jag det är en "vackerkula". Se bara vad som visar sig i den, till vänster i kulan på 1:a bilden!
    Tänk på att det står en 1/3 knoppis bredvid, då ser ni att den är ganska stor.
    Kantena på kulans nederdel och "vasens" mynning är grovt avskränkta, inget finlir här inte!
    Vore glad om någon vet vad det är.
    Bifogade filer
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

Flaggstångskula har jag sett, som var gjord i samma teknik och med folierat brunt glas, men här har du en hållare till som verkar samtida och gjord för kulan.

Comment

Häftig kula med fot, korkarna som förhindrar luftinsläpp sitter ganska långt in,
      dom ser ut att ha klarat sig bra, kanske stod en sådan på var sida om ingången till fina villan.
      Hirvi
      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Har en grön likadan och jag har alltid hört skrattkula om den, det finns en del som påstår att de i trakten kommer från Hammars glasbruk. Och att de skulle utplaceras i trädgården men det tycker jag verkar vanskligt med tanke på materialet, men o andra sidan finns det ju gravstenskulor i glas.
        Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Ingen som tror på "vackerkula", VA, va..?
          resten satte han hår på.

Comment

Vacker för att ansiktsdragen förvrids i den eller för att föremålet i sig är vackert? Ok då, vackerkula får det bli!
            Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Det skall finnas en tråd med massa olika kulor vi har i vår ägo,
              var kan den tråden vara, många kulor diskuterade vi.
              Hirvi
              SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Undrar om inte till o med du var trådstartare där Hirvi, något om en grannes konstiga glaskula?

Comment

Kecke brukar vara bra på att hitta trådar.
                  resten satte han hår på.

Comment

Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
                    Undrar om inte till o med du var trådstartare där Hirvi, något om en grannes konstiga glaskula?
                    Trodde oxå det nu när du säger det Tingeling, hittar inte,
                    kan det vara Kallin som körde med skomakarkula (tråd)
                    Hirvi

Comment

Hittade en länk här!
                      Hirvi

Comment

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                        I Björn L:s inlägg nummer 42 finns en likadan som min. Ingen förklaring till användningsområde dock
                        resten satte han hår på.

Comment

Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
                          I Björn L:s inlägg nummer 42 finns en likadan som min. Ingen förklaring till användningsområde dock
                          Skvallerkula säger Tingeling, längre ner i tråden. Jag har svårt att tro att de stått ute i foten. En vindpust skulle mycket väl få den att ramla.
                          resten satte han hår på.

Comment

Finns i Eda också

Jag fick den här lilla bilden i dag från Eda glasbruksförening, som hade glasträff om lysterglas förra veckan.
                            Egendomligt sammanträffande att komma just i dag.

Man skriver: Här skall ditt forum få nått att bita i. Vad föreställer föremålet på bilden?
                            Förekommer guld o silverfärgat oftast i par ca, 40 cm höga.
                            Har påträffats företrädesvis i Värmland.
                            Ser ut att vara från sekelskiftet 18-1900.
                            Tacksam om någon kan lösa denna dunkla gåta:"Användningsområde?"

Jag har länkat den här tråden till dom bort i Eda.
                            Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Rebello Visa inlägg
                              Jag fick den här lilla bilden i dag från Eda glasbruksförening, som hade glasträff om lysterglas förra veckan.
                              Egendomligt sammanträffande att komma just i dag.

Man skriver: Här skall ditt forum få nått att bita i. Vad föreställer föremålet på bilden?
                              Förekommer guld o silverfärgat oftast i par ca, 40 cm höga.
                              Har påträffats företrädesvis i Värmland.
                              Ser ut att vara från sekelskiftet 18-1900.
                              Tacksam om någon kan lösa denna dunkla gåta:"Användningsområde?"

Jag har länkat den här tråden till dom bort i Eda.
                              Hoppas svar kommer, samlarföreningen borde väl ha en del ideer och förslag. Vi kan dessutom konstatera att även andra färger förekommer. Tingelings är ju i grönt. Min kula är lite högre än de 40cm. som verkar vanligt, 49 cm.
                              Om de främst förekommer i Värmland så måste väl användningsområdet vara egendomligt, mystiskt och höljt i mörker
                              Sammanträffandet kanske kommer sig av vårens ankomst. Hela tillvaron lystrar!
                              Tack alla för engagemanget.
                              Last edited by Sladden; 2011-04-19, 05:39.
                              resten satte han hår på.

Comment

Working...
                              X