Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny studiohytta

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ny studiohytta

I fredags kl 13:00 invigde professor Erica Lagerbielke Micke Johanssons nya hytta i Örsjö.
    Hyttan heter Mickejohans konstglas AB. Det är Wilke Adolfsson som hjälpt Micke att mura ugnen Det är Wilkes gamla ugn som Micke har köpt. Med sig till studiohyttan kommer Micke att ha Peter Hermansson som han jobbat med i Pukeberg.
    Uppgifterna har jag hämtat i Nybro Tidning. Men de har tyvärr inte lagt ut det på nätet än.
    DG

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
    - - - Med sig till studiohyttan kommer Micke att ha Peter Hermansson som han jobbat med i Pukeberg.
    Uppgifterna har jag hämtat i Nybro Tidning. Men de har tyvärr inte lagt ut det på nätet än.DG
    Det är väl därför du kom före mig med nyheten. Jag fick ett inbjudningsbrev från Micke om detta för ett bra tag sedan - but it´s along way to go. Har väntat på att kunna lägga ut en länk till exempelvis Barometern. Men du Lasse bevakar väl Nybro Tidnings nätsida också, och kommer med en länk dit.

Ska kanske påminna om att laget Micke & Peter och deras graalglas finns behandlat här:

och här: http://precisensan.com/antikforum/sh...ght=Hermansson .

Hemsidan har han inte hunnit uppgradera - fullt upp med nymureriet - men där finns också graalblåsning från Pukebergshyttan. http://www.mickejohankonstglas.se/
    Last edited by Rebello; 2011-04-05, 23:57.

Comment

Jag har ju Nybro Tidning och får den varje fredag (samma dag som den kommer ut där nere) Deras reporter i Nybro Ann-Helen Thörning är väldigt snabb och fångar upp det mesta som händer i Nybrotrakten. Kul att jag hann före Dig.
      Lasse

Comment

Hittade det här i Östra Småland

DG

Comment

Rebessin berättar i ord och bild från ett besök i Mickes nya hytta i går.

Jag har lagt upp en ny tråd om detta: http://precisensan.com/antikforum/sh...911#post179911

Comment

Jag åker ner veckan efter påsk och skall till Micke. Jag har talat med honom och jag kommer med en grupp som jag haft en studiecirkel i glas med under höst och vår.
            Lasse

Comment

Bra initiativ Lasse, att missionera om Glasriket och det svenska glaset!

Jag och min värmländska grupp träffade Micke för fyra år sedan, när vi åt lunch inne i hyttan(!) på Pukeberg. Vi hade då fått en förmiddag för oss själva tillsammans med glasblåsarna på Bergdala, där vi bodde - och på Kosta blev det en demonstration av att blåsa färgat underfång. Och så allt glas på museerna i Orrefors, Kosta, Växjö samt Bertil Valliens altarskåp i Växjödomen. Och det finns så mycket mer, men allt är svårt att hinna med.

Hörde att Astrid Gate nu huvudsakligen låter blåsa sina graalar hos Micke i Örsjö - så ni får kanske följa detta skådespel på plats. (Om ni kommer till Växjö: kolla då hur Bertil har markerat den röda blodsdroppen på den korsfäste Kristus - det spår av soldatens svärdsstick som blev upphovet till den Heliga graal - se färgbilden här!)

Ni får väl dessutom möta den unge och lovande Peter Hermansson och hans graalar där hos Micke:

Här är det Peter som blåser i pipan . . . och det blir väl första gången du Lasse får uppleva en hytta med orkidéer i fönstren!
              Bifogade filer
              Last edited by Rebello; 2011-04-23, 06:14.

Comment

Astrid Gate i den nya hyttan

Lyfter in bilden med Micke och Astrid också till tråden.
                Den bilden och bilden med Micke och Peter tog Rebessin
                vid sin premiärtur för glasrikets sommarutställningar den 16 april.
                En Glasrikeresa som skildras på en separat tråd.
                Bifogade filer

Comment

Jag hittade den här informationen på nätet
                  DG

Comment

Lite bilder från Mickejohan Jag var där 2 gånger när jag var nere.
                    Förta gången var Astrid Gate där
                    När jag var där med min grupp så hade Micke och Peter planlagt blåsningen av en graal som de lagt på värmning på morron. Mycket intressant.
                    Här lite bilder
                    Bifogade filer

Comment

Kul att du varit där och hälsat på Lasse, alltid kul med bilder,
                      ser ut som han har trägolv, ser ju lite lurigt ut,
                      såg du Lasse vad han eldade med?
                      Hirvi
                      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Tack för reportaget från din glasresa, Lasse!
                        Besökte ni flera glasbruk och museer?

De båda färgade vaserna på fönsterhyllan - kan du säga något om dem - något slags "ventana".
                        Mona Morales Schildt lät slipa ett "fönster" i sina ventanor i underfång på 1950-talets Kosta - hur är det gjort här?

Finner inte sådana vaser eller andra aktuella på hemsidan. De har web-adressen på skjortorna, men hemsidan har de - av kanske förståeliga skäl - inte uppgraderat - av CV:n att döma inte sedan 2006 http://www.mickejohankonstglas.se/ .
                        Last edited by Rebello; 2011-05-09, 09:29.

Comment

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                          Kul att du varit där och hälsat på Lasse, alltid kul med bilder,
                          ser ut som han har trägolv, ser ju lite lurigt ut,
                          såg du Lasse vad han eldade med?
                          Hirvi
                          Han har en vit skinande gastank en bit från hyttan. Golvet ser nog lite lurigt ut för en gammal glasarbetare. Det är lamellgolv Jag gissar från Kärhs i Nybro. Fint skall det vara men det är slitstarkt, Det vet jag för jag fick ett gammalt golv som jag la in i min verkstad. Det gamla trägolvet var mycket slitet. Lamellgolvet har hållit i massor av år nu.
                          Lasse

Comment

Hirvi Du skall få en fråga.
                            Har Du sett det här verktyget förut. Jag hade inte sett det innan jag kom till Micke.

Rebello frågar om jag varit vid flera glasbruk på min resa Det kommer flera bilder här och så en egen tråd om Målerås.
                            Lasse
                            Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                              Hirvi Du skall få en fråga.
                              Har Du sett det här verktyget förut. Jag hade inte sett det innan jag kom till Micke.
                              - - -
                              Lasse
                              I Antikmagasinet 2011-02-03 kom man in på Graalteknikens födelse (där det kan noteras att Bo Knutsson gav en helt felaktig uppgift om att det skulle ha varit två upphovsmän på Orrefors till den tekniken 1916 !). Nåväl - Wilke Adolfsson var med i programmet och det visades en informativ filmsekvens av hur Wilke blåste graalglas i samverkan med Eva Englund. Jag har för mig att Wilke använde ett sådant verktyg för att värmeskyddat komma in i eller för att riktat sprida luftströmmen inne i en tjockväggig graalvas då han blåste luft dit in medan vasen bearbetades på punteln. Jag missade tyvärr att spela in programmet och kan alltså inte gå in och kolla. Man har inte heller kvar något av dessa program på SVT-Play!

Här verkar det som om Wilke använder det verktyget då det färgade överfånget har krängts överst på graalämnet. Men hela verktyget syns inte här - utan bara den hälft som är närmast munnen http://www.e-vitra.eu/vitra-technics..._v_148-l4.html

Här syns det bättre: han blåser med detta konformade munstycke på den klump av tvåfärgat glas som har klippts på pipan - den lilla glasklump som ska blåsas upp till ett tvåfärgat underfång - och sedan krängas över en post så att det bildar överfånget på ett arielämne: http://www.e-vitra.eu/vitra-technics..._v_162-l4.html
                              Last edited by Rebello; 2011-05-09, 19:31.

Comment

Working...
                              X