Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Schott & Gen Jena Glas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Schott & Gen Jena Glas

Hej

Denna har stämpel som en ring inuti en fyrkant med texten Någon som vågar sig på en gissning av ålder. 18 = Diameter samt 5 cm hög. Vågar väl påstå att det är en ungsäker form.
    Vet inte när Durex kom på tapeten men det borde väl vara ganska sent. Detta är vad jag lyckats få fram från Internet.
    Bifogade filer

schott & gena började redan 1922 med att göra owenware glass
    behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Är det denna märkning så registrerades den i USA 1963 och registreringen upphörde 1983.

SCHOTT & GEN MAINZ / JENAER GLASWERK SCHOTT & GEN., MAINZ

Comment

Tack för era svar:
        Jag lyckades ta en bild på stämpeln. Hoppas den är tydlig nog. Säger denna något mer om Ugnsformen som jag antar att det är om dom började med det redan 1922. Det skulle kunna vara innan 2'a världskriget eller efter att USA blev överens med Tyskarna om namnet 1980. Men det verkar lite sent. Mr Wilhelm Wagenfeld verkar ju vara en viktig man i detta glasbruk. Här är bilden i allafall.
        Bifogade filer
        ________________________________________________________________________
        "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
        så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
        Då måste man ju nedvärdera nuet."

Comment

Durax 1956-1998 förmodligen eller rättare sagt 1956-1981. Då (1981) bestämdes att västtyska Schott inte fick ha något med Jena i märkningen.

Tidigare än 1952 kan det inte vara, eftersom då grundas Schott i Mainz, Västtyskland.

Här är en företagsbiografi med exempel på märkning

Last edited by Kaptenen; 2011-04-04, 13:49.

Comment

Men vad ska man tro...

Comment

jenaer glasarbeten startades av otto schott 1851 som var en pionjär i glasteknologi och gjorde bla glas till mikroskop och teleskop bla till carl zeiss och 1922 började man tillverka eldfast glas för hushåll
              behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Ja nu vart en del att klura på. Jag läste denna http://www.teamuse.com/article_030801.html
                och kom fram till att det bör vara Wagenfeld mellan 1922 - 1945. Men stämplarna är ju inte helt ok. Sen var det visst en del som saknades, Hur man nu får ner dem i samma korg? Märkta 3009, -11 -12 -14 och 3015. Ja då visade det sig att min var märkt 3012.

Så var det dessa. http://www.metmuseum.org/toah/works-.../1986.412.1-16
                Men visst bör det vara mellan 1922 - 1945 för Bauhaus.
                Last edited by Rubus Arcticus; 2011-04-04, 15:10.

Comment

Ja, inget motsäger att det är Wilhelm Wagenfeld, men ugnsformarna ingår inte i Kubus.

Jag känner mig fortfarande osäker, trots att säljaren är välrenommerad.
                  Last edited by Kaptenen; 2011-04-04, 15:24.

Comment

Ja jag kan bara instämma Kapten. Nä att KUBUS inte ingår vart mer ett sidospår. Men hur tänker du med den andra annonsen med No. 3034?

.
                    Last edited by Kaptenen; 2011-04-04, 16:29.

Comment

"Durax"-Glass, Design Wilhelm Wagenfeld for Schott Jena 1933. Production 1933-35. Yellow-amber pressed glass. Diameter with handles 29,5 cm. Base mark "Durax Schott&Gen. Jenaer Glas. Ges.Gesch.". Handle with number "3001". Rim of the cover with number "10 3034".

Samma stämpel som din och närliggande nummer borde om säljaren har rätt betyda att även din är ritad av Wagenfeld.

Comment

Ja men det har du ju alldeles rätt i Kapten (får skylla på sömnen eller nåt).
                        Tänk att ett ugnssäkert fat kan leda fram till detta. Runt 30 - 40 talet's ÖstTyskland. Man tackar o bugar för utredningen som började runt kl. 10 - 16:30. Både spännande och lärorikt för min del. Rubus
                        Durax"-Glass, Design Wilhelm Wagenfeld for Schott Jena 1933. Production 1933-35.

Comment

Working...
                        X