Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Emaljmålad vas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Emaljmålad vas

Någon som kan hjälpa mig med ung. ålder och ev. tillverkare på denna emaljmålade vas. Slitage i botten men mönstret i perfekt skick.
    söffe
    Bifogade filer

Jag vet inget om din fina vas, men en fråga inställer sig: brände man in sådana målningar?

Frågar eftersom den plunta som Wollmann målade åt min far på Orrefors 1920-tal och som vi diskuterade på avdelningen flaskor i somras - den brändes så hårt i ugnen (bör ha varit i den s.k. kylugnen) att den deformerades. Med ett charmfullt och greppvänligt resultat - men Sladden hade en ironisk undring: "Han måste ju ha blåst ämnet för tunt?"

Comment

Jag vet väl inget om denna vas heller, munblåst snodd i form, målad och bränd,
      kanske någon annan vet.

Rebello!
      Sladden vräker ur sig så man inte kan sova på nätterna

Målningar på glas brändes i ugn, vi hade elektriska ugnar som stod vid måleriet,
      det handlar väl bara om att bränna i rätt temperatur, så går det ju med andra ugnar oxå,
      din flaska Rebello var nog inget fel på då skulle den varit felaktigt placerad i brännugnen, jag tror dom gjort det medvetet i hyttan.
      Hirvi
      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Jo, Hirivi - så varde det - tror jag också.
        Tack för info om bränning av det utanpå - (dock inte av dito betr. pluntans innehåll av ädel dryck )
        Tror inte dom hade en sådan speciell brännugn i Orrefors som ni hade - har inte sett något målat från den tidens Orrefors - eller? Senare tiders målade serviser målades väl hos Lindbloms i Strömbergshyttan. Men nu ska vi inte belasta Söffes tråd mera med dessa spörsmål . . .
        Last edited by Rebello; 2011-04-01, 15:42.

Comment

Working...
        X