Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vanligt bruksglas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vanligt bruksglas

    Tänkte vi kunde starta en ny tråd med äldre blåst bruksglas när vi ändå är igång.
    Vinglasen börjar ju ta slut.

    Lite enkel vardagsvara bara, inget märkvärdigt, men ändå lite intressant:

    Först en av de nyinköpta assietterna med veckad kant.

    En slipat version av blåsta assietter

    Några filbunksskålar

    Ett par spillkummar
    Bifogade filer

  • #2
    Får bidraga med fyra skålar med baluster. Får nog skaffa ett sånt där tält. Glas är svårt att fota.
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      "Filbunkar och spillkummar"
      Vilka vackra ord. Som poesi. Älskar föremålen också!
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

      Comment


      • #4
        Tratt; ett rejält bruksföremål men inte låter det så poetiskt?
        Behållare i gröntonat glas för mjöl, socker, havregryn etc, det skall vara ett plåtlock till denna variant.
        Bifogade filer
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • #5
          Hinner med en bringare före kvällspromenaden.
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Här är min flaska från Australien, en lite nätt flaska som gör ett stort intryck, kul med riktiga bilder formatmässigt.
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Den där gröna tillbringaren har jag också liggandes någonstans. Den skall väl ingå i en hel serie med föremål, jag tror att jag har sett gröna glaslådor i pressglas avsedda för kylskåpet som ingick i samma serie - jag minns inte vem som skall ha designat dem - kanske någon som vet?

              När man får se andras bilder kommer man på alla saker man har glömt bort att man äger - så jag lägger in en glastratt jag med (bilden råkade bli rejält suddig, men jag orkar inte ta någon ny just nu, formen syns väl ganska bra ändå). Någon som har någon aning om vad den kan vara avsedd för med sina pålagda ringar? Den är slipad i nederdelen, så jag vet inte om den haft längre rör från början.

              Eftersom 766 tog det där med "bruksglas" på allvar med en flaska (visst är det väl en bläckflaska?) så slänger jag väl in en flaska i disskussionen, även om den kanske mer hör hemma på buteljer.
              Det är en riktig miniflaska på 3,5 x 3,5 x 3,5 cm. Jag tycker åldern är jättesvår att bedömma, det har ju gjorts en del nytillverkade sådana här flaskor, men den är köpt på loppis tillsammans med de andra apoteksflaskorna jag visat förrut.
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Ringarna på tratten var väl till för att tratten skulle stanna på en viss höjd i flaskmynningen?!
                Har vetat vem som designat de gröna behållarna men glömt det, som så mkt annat. Det fann flera storlekar har haft två storlekar, denna plus en mindre som höll drygt 4 dl. "Lådor" i klarglas med lock märkta Electrolux fanns en del oxå. Trevlig tratt du har där. Vore fint att se den tydligare.
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                Comment


                • #9
                  Jo, fast jag tänkte med två ringar, det är ju inte nödvändigt.

                  Här kommer i alla fall en bättre bild på tratten!
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Här kommer några E-lux. Stapelbara och med lock. Vet inte om det syns men dom är märkta E-lux.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      De där burkarna har faktiskt jag också här i köket!
                      Fast jag tror jag har en grön till Ätjh:s serie också - jag kommer inte ihåg om den har text på sig också, jag tror att den står nedpackad i en kartong hos mor och far i Leksand.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Trevligt Äjth, att Du har en Kylex (dock saknandes lock) från Gullaskruf.
                        knappast meningslöst.

                        Comment


                        • #13
                          Jasså, de är från G-skruf, det var roligt att få reda på. Har haft en del även med metallocken.
                          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                          Comment


                          • #14
                            Tack.
                            Nu vet jag att jag har en KYLEX med lock från Gullaskruf.
                            Jag har min på bordet med tepåsar i.

                            Comment


                            • #15
                              Vad trevligt Kecke att Du använder din Kylex. Kannan finns i fyra storlekar och Kylex innehöll flera delar. Se smakprov.
                              Bifogade filer
                              knappast meningslöst.

                              Comment

                              Working...
                              X