Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Slipad vas med symboler [ID:Frimurarglas]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Slipad vas med symboler [ID:Frimurarglas]

Jag har fått frågor om denna ärvda vas och passar över till pesianerna.
    Den är 15,7 cm hög, sexkantig med graverade symboler på varje sida. Glaset är nästan klart.
    Motivbilderna har fotats med svart bakgrund inne i vasen.
    Ägaren undrar varifrån glaset kommer och vad betyder symbolerna?
    Vad har det används till? Religiös anknytning?
    Bifogade filer
    Last edited by Maria; 2011-03-04, 15:11.

Skulle tro på frimurarsymboler.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Tror nog det är ett glas. Ett frimurarglas. Den modellen med den foten är inte så vanliga som de med den facetterade klumpfoten, men man ser dem då och då.

Comment

Tack Äjht och Lars!
        Får väl rekommendera ägaren gå med i Frimurarorden,
        att briljera där med sin vas/bägare och lära mer om dess bruk och symboler.
        Enligt Phoenixmasonry kan det alltså vara ett svensktillverkat glas,
        och G:et i Davidsstjärnan återfinns i flera symboler på Phoenixhemsidan.

Comment

Det är ett frimurarglas men inte svenskt.Kan ju möjligen vara svensktillverkat men tillhör inte svenska frimurarna.förmodligen engelskt.

Comment

glasen ska serveras stående på en sån här bricka................
            Bifogade filer
            behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Tack Atena och Harley - det blir mer och mer intressant.
              Glaset eller kalken har väl använts vid någon av gradgivningarna,
              och har kanske anknytning till Den heliga graal?
              Jfr http://www.politiken.biz/ritualer.htm .

Comment

Enligt den artikel som jag länkade till, har de engelska frimurarritualerna en stark koppling till graallegenderna.
                Och den här vasen har enligt Atena troligen engelskt ursprung . . .
                . . . det här blev mer spännande än vad graalsökaren Rebello hade anat!

Citat från artikeln om frimurarna i äldre tid - vars loge ska ha rester av Kristi blod, stammande från Den heliga graal och uppbevarat på en kristallflaska: "Prästen lägger tre doppar från kristallflaskan i samma kalk som den som ska invigas har och lagt av sitt blod i. I kalken häller prästen också rödvin."

Och Gustaf Fröding skrev: "Fordom ett kärl av smaragd, som har flutit över i urtid av livets vin, nu kring sin dryck har det helt sig slutit, vinet är vordet rubin". Och dessförinnan: "Efter en dvala med hemska och skakande syner och röster och tvivelskval, halvt som i sovande, halvt som i vakande, drömde jag sagan om Gral."

Det är tydligen både frimurare och diktare som har låtit sig fängslas av och spunnit vidare på de medeltida graallegenderna. Och den här trådens vas har haft sin roll i allt detta.
                Last edited by Rebello; 2011-03-02, 11:05.

Comment

Dessa tjockbottnade glas kallas för firingglas.Man slår den tjocka botten i bordet som en salut/skål.

Comment

Working...
                  X